آشنایی با استتوسكوپ (گوشی پزشكی)
تجهيزات پزشكي وآزمايشگاهي و دندان پزشكي ونرم افزارهاي آنها
درباره وبلاگ


اين وبلاگ سعي در معرفي و فروش تجهيزات پزشكي و ارائه نرم افزارهي مربوط به آنها را دارد
نويسندگان
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:35 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

چگونه كار می كند؟Stethoscope
عملي كه توسط گوشي انجام مي شود به آن auscultate يـا گـوش دادن مـي گـويـنـد و شـامـل كنترل صداهاي داخلي بدن است كه در مورد ريه و قلـب تـوسعـه يافته است. گوشي پزشكي سه قسمت عمده دارد. قسمت اول گوشي روي بدن فرد قرار مي‌گيرد و دو طرفه است كه يك طرف را ديافراگم و طرف ديگر را قسمت زنگوله‌اي يا بــل مــي‌نــامـنــد و ارتعـاشـات بـدن را تبـديـل بـه ارتعاشات صوتي كرده و كمي تشديد مي‌كند. سـپـس صـوت حـاصـل وارد لـولـه‌ يـا لـولـه‌هـاي هـدايـت كـنـنده صدا شده و در نهايت از طريق گــوشـي‌هـاي مـخـصـوصـي وارد گـوش پـزشـك مي‌شود. 

در چه مواردی به كار می رود؟
از گــوشــي هـاي پـزشكـي مـي تـوان در مـواردي هـمـچــون اخـتــلالات مــادر زادي ، بـيـمــاري هــاي دريـچـه‌اي قـلـب و در آريـتـمـي هـاي قلبي و ... كه صـداهـا و صـوت هـاي خـاصـي بـه صـداهاي قلبي اضـافه مي‌شوند استفاده كرد.گوشي‌هاي پزشكي انواع و اقسام گوناگوني دارند. قسمت ديافراگمي گوشي (كه سطح بيشتري دارد) به صورت معمول بـراي گـوش دادن صـداهـاي مـخـتـلـف بـدن به كار مي‌رود. قسمت زنگوله‌اي يا بل گوشي (كه عملاً پـرده‌اي ندارد) فقط در مواردي به كار مي‌رود كه صداي آن اندام از بمي خاصي برخوردار است.

ساختار داخلی گوشی پزشكی
يـك گـوشـي پزشكي از قسمت هاي مختلفي به صورت نشان داده شده در شكل زیر تشكيل شده است.

1- در مجموعه مربوط به سر (Headset)، از يك نوك گوشي (Ear tip) كه وارد دو گوش مي شود و يـك لـولـه گـوش ( Ear tube) كه نوك گوشي به آن وصل شده است، تشكيل شده است.
2- در مــجــمــــوعــــه مــــربــــوط بـــه قــفــســـه ســيــنـــه (Chest piece)، از يــك ديــافــراگــم يـا تنظيـم پـذيـر (Tunable Diaphragm) ‌و يــك مـيـلــه اتـصــال مــانـنـد ساقه‌ (Stem) تشكيل شده است.
3- همچنين از يك لوله بدون درز (tubing) براي اتصـال دو مجمـوعـه مـربـوط بـه سـر و قفسـه سينـه استفاده شده است.

جايگزين گوشی پزشكی
بـا تـوسـعـه فـنـاوري تـلـفـن هاي همراه، پزشكان انـگـلـيـسي ترجيح مي دهند كه به جاي استفاده از گوشي پزشكي از نرم افزاري كه تلفن هاي همراه را به يك استتكوپ تبديل مي كند استفاده كنند.  

به تازگي نرم افزاري به نام  iStethoscope ‌عرضه شده است كه به كاربران "آيفون" اجازه مي دهد به ضربان قلب خود از طريق اين تلفن همراه هوشمند اپل گوش دهند. اين نرم افزار كه با استقبال بسيار بالايي مواجه شده و 500 بارگذاري در روز را به نام خود ثبت كرده نه تنها كاربران عادي بلكه پزشكان را هم به طرف خود كشانده است. در حال حاضر بيش از 3 مـيـلـيـون پـزشـك انـگليسي اقدام به بارگذاري نرم‌افزار iStethoscope كرده اند و به جاي گوشي پزشكي از اين برنامه جانبي استفاده مي كنند. براي افـزايـش دقـت ايـن نرم افزار توصيه شده است كه كاربر را روي گردن بگذارد و تا زماني كه بتواند ضربان نبض روي گردن را بشنود اين تلفن همراه را به آرامي حركت دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 128
بازدید کل : 340893
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



آشنایی با استتوسكوپ (گوشی پزشكی)

<-BlogTitle->

<-BlogDescription->

<-PostTitle->

<-PostContent->
ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ] [ ]