تجهيزات پزشكي وآزمايشگاهي و دندان پزشكي ونرم افزارهاي آنها
درباره وبلاگ


اين وبلاگ سعي در معرفي و فروش تجهيزات پزشكي و ارائه نرم افزارهي مربوط به آنها را دارد
نويسندگان
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 13:1 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

آشنایی با رفراكتومتر

 

مفاهيم پايه
رفــراكــتـــومــتـــر (Refractometer) از دو كــلــمــــه (Refract(o بــه مـعـنــی شـكـسـتــن و Meter بـه معنـی سنجش تشكيل شده است و در كل به معنی شكست سنج است.

فيزيولوژی
تعيين ميزان چربی ، قند خون ، پی بردن به ميزان اوره و پروتئين خون ، ميزان نمک موجود در آن و غلظت مايعات در بيماران از جمله مواردی است كه نـيـاز به سنجش دقيق دارد. به منظور اندازه گيری مـوارد ذكـر شـده مـی تـوان از دسـتـگـاه رفـراكتومتر استفاده كرد.

رفراكتومتر

طرز کار
كاركرد و خواندن رفراكتومتر بسيار آسان است و نيازی به تجربه و مطالعه فراوان ندارد. يک يا دو قـطـره از مايع حاوی ماده حل شده در آن را روی صفحه شيشه ای حساس دستگاه ريخته ، درپوش مـحـافـظ را بـسـتـه و صفحه شيشه ای را مقابل نور مستقيم آفتاب يا نور مصنوعی قرار داده و پس از خـوانـدن از روی عـدد بـريـكس نشان داده شده به جدول بريكس (Brix) مراجعه تا ميزان درصد وجود آن مـاده در مايع مشخص شود. استفاده از جدول تـصـحيح حرارتی نيز كمک مؤثری است كه با آن می‌توان دقت آزمايش را بالا برد. 

موارد کاربرد
رفراكتومتر وسيله ای آزمايشگاهی است برای تعيين ميزان ناخالصی ماده يا مواد حل شده در آب كه با روش عبور تابش نور از لايه ای از آن مايع كه ماده مـــورد نـظـــر در آن حـــل شـــده و عـبـــور انـكـســاری (شكسـت) از منشور شيشه ای به كار می رود. در علوم آزمايشگاهی امروز با استفاده از رفراكتومتر علاوه بر قند می توان چربی ، شوری ، PH آب و حتی ارزش غذايی را به دست آورد. هم‌چنين ميزان اوره و پروتئين خون ، ميزان نمک موجود در آن و غلظت مـايعـات را نيـز مـی تـوان بـا استفـاده از رفـراكتـومتر اندازه‌گيری كرد.

اجزا و قسمت‌های دستگاه
1- دو منشور: يک منشور انتشار دهنده Diffusing  Prism و ديگری شكست دهنده Refracting Prism است.
2- دو لنـز: يكـی لنز تصوير و ديگری لنز n (ضريب شكست) است.
3- ترمومتر: جهت تنظيم و گزارش دما 
4- پيچ: برای تنظيم تصوير

انواع رفراكتومتر
امـروزه ايـن دسـتـگـاه در چـهـار نـوع رفـراكـتومتر دسـتـی آنـالـوگ ، رفـراكـتـومـتـر رومـيزی ، رفراكتومتر دستی ديجيتال و رفراكتومتر آنلاين موجود است.

 

شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:35 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

آشنایی با استتوسكوپ (گوشی پزشكی)

 

مفاهيم پايه
استتوسكوپ (Stethoscope) از دو كلمه (Steth(o به معني سينه و Scope به معني نمايش يا نشان دادن است و در كل به معني وسيله اي براي سمع است.  

فيزيولوژی
در يك فرد عادي گوش دادن به قلب در 4 نقطه (مربوط به هر كدام از دريچه‌هاي قلب) امكان پذير است. صداي طبيعي قلب فقط شامل يك صداي اول  (1)S مانند پوم و يك صداي دوم (2)S مانند تاك اسـت. در حالت طبيعي صداي اضافه‌اي نبايد در قلب شنيده شود و بين صداي اول و دوم نيز بايد سكوت برقرار باشد. كه اين صداها ناشي از بسته شـدن طبيعـي دريچـه‌هـاي قلـب هستنـد. هـر گـونـه صداهايي در وسط اين دو صدا يا تغيير در شدت اين صداها و غيره هر كدام نشانه‌اي از بيماري خاصي است.
صـداهـاي غـيـر طـبـيـعـي قـلب شامل سوفل‌ها و صداهاي  3S,4S هستند. سوفل‌ها ارتعاشات قابل سـمـعـي هستند كه هنگام عبور جريان غير طبيعي خـون از يـك دريـچه طبيعي قلب يا جريان طبيعي خون از يك دريچه غير طبيعي و در نتيجه اغتشاش جـريـان بـه وجـود مـي‌آيـنـد. اين صداها با توجه به شدت ، فركانس ، كيفيت ، مدت و موقعيت زماني آن‌ها نسبت به انبساط و انقباض قلب (سيستول و دياستول) تعريف مي‌شوند و نشانه بيماري خاص هستند. 

Stethoscope

 

* برای مشاهده بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 



ادامه مطلب ...
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:21 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

آشنایی با دستگاه آمالگاماتور

 

مفاهيم پايه
آمــالـگــامــاتـور (Amalgamator) از دو كــلــمــــه Amalgam به معنی آلياژی از دو يا چند فلز كه جيوه يكی از آن‌ها است و ator به معنی عامل تشكيل شده است و در كل به منظور تركيب مواد قالب گيری دندان استفاده مي‌شود.

فيزيولوژی
زمانی كه بيمار درد دندان نداشته يا اتاق عصب آن پس از برداشت پوسيدگی به طور قطعی باز نشده باشد ، دندانپزشک به منظور دادن يک شانس برای حفظ حيات دندان و جلوگيری از كارهای پر رفت و آمد و بالطبع پر هزينه عصب كشی برای بيمار ، اقدام به ترميم و پر كردن مشروط دندان‌ می‌كند.

آمالگاماتور

طرز کار
آمالگام به صورت پودر است و جهت تبديل آن به خميـر ، مقـداری جيـوه بـا آن مخلـوط مـی‌كننـد. در داخـل دسـتـگـاه مـخـزن‌هـای مـجزايی برای ريختن آمالگام و جيوه وجود دارند. ابتدا آمالگام و جيوه را داخل مخزن‌هايشان می‌ريزند و با استفاده از اهرم يا كنترل كننده درصد تركيب آن‌ها با هم را مشخص می‌كنند. سپس اين مواد به مقدار تعيين شده وارد همـزن مـی‌شـونـد و در نهـايـت مخلـوط حـاصـل به خـــروجـــی دسـتـگـــاه رفـتـــه و مـــورد اسـتـفــاده قــرار می‌گيرند.

 

* برای مشاهده بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب ...
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:16 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

نگهداری و كار با ونتيلاتور 
 

در ونتيلاتورهاي امروزي از تهويه فشار مثبت استفاده مي‌شود كه در آن گاز با فشار به داخل ريه‌ها فـرستـاده مـي‌شـود و بـديـن تـرتيب عمل دم انجام مــي‌گـيــرد ولــي سـيكـل بـازدم غيـرفعـال اسـت. راه ارتباطي بيمار و دستگاه به يك لوله محدود مي‌شود و از نظر انواع تنفس دهي بسيار انعطاف پذير است.
مـعـمـولا لـولـه‌هاي هوا و اتصالات دچار ايراد مـي‌شـونـد. لـولـه‌هـاي آسـيـب ديده و پوسيده بايد سريعاً تعويض شود. مرطوب ساز و نبيولايزرها احـتمال مسدود شدگي دارند ؛ تميز كردن مداوم آن‌ها توصيه مي‌شود. در صورتي كه مايع (خون ، ادرار ، سالين ، بتادين ، آب و ...) وارد دستگاه شود ، لازم است دستگاه سريعاً باز و قسمت‌هاي آسيب ديده (سوييچ ها ، رله ها ، موتورها يا فيلترهاي هوا) تـعـويـض شـود. كنترل كردن ماهانه جريان نشت الكتريكي و كاليبراسيون هر 6 ماه يك بار الزامي است. فيلترهاي هوايي لوله بيمار بايد مرتباً تميز يا تعويض شود. لامپ ها ، سوييچ ها ، وسايل فعال كننده ، موتورها و هيترها وسايل الكتريكي هستند كـه بـه صورت متناوب نياز به بررسي و تعويض دارند. ونـتـيـلاتـور بـايـد در مـكـاني قرار گيرد كه از ابـــزارهـــاي فــرسـتـنــده (فــركــانــس‌هــاي راديــويــي پراكنده) فاصله مناسبي داشته باشد. همچنين در محيطي كه MRI موجود است نبايد قرار گيرد.

ونتیلاتور

 

* برای مشاهده بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 



ادامه مطلب ...
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:13 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

طرز کار با مانیتورهای پزشکی

 

مانیتور

مشخصات ظاهری:
نمای جلو و کنار دستگاه شامل کانکتورهای کنار دستگاه، کلیدهای کنترل کننده عملیاتی ، صفحه نمایش ، نشانگرها ، نمای پشت دستگاه می باشد.

کانکتور های کنار دستگاه:
تمامی کانکتورهانسبت به استفاده همزمان با Defibrillator محافظت شده اند.

کلید های کنترل کننده عملیاتی:


ALARM SILENCE:
با فشردن این کلید می توان صدای آلارم را به طور موقت به مدت 2 دقیقه قطع کرد.
FREEZE:
از این کلید جهت ثابت کردن سیگنال های روی صفحه استفاده می گردد. با فشار مجدد آن ، ترسیم سیگنال ها ادامه خواهد یافت. 
HOME MENU: 
با این کلید می توان همواره به منو یا صفحه قبل بازگشت. 
POWER:
از این کلید جهت روشن یا خاموش کردن سیستم استفاده می گردد. 
@:
با این کلید می توان روشنایی تصویر را کم و زیاد نمود.

علاوه بر این کلیدها ، 5 کلید فشاری در قسمت پایین صفحه نمایش برای استفاده از امکانات و عملکردهای سیستم قرار دارند.

صفحه نمایش:
در این صفحه ، شکل موج ها ، حالت ها و مقادیر انتخاب شده ، پیغام های خطا ، مقادیر تنظیم محدوده های آلارم دستگاه ، تاریخ ، ساعت و صفحه TREND و صفحه SET UP قابل رؤیت می باشد.

مانیتور پزشکی

 

* برای مشاهده بقیه متن روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب ...
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:11 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

آشنایی با دستگاه سونیکید

 

مفاهيم پايه
سونيكيد (Sonicaid) آشكار ساز ضربان قلب جنين می باشد.

فيزيولوژی
صدای قلب جنين از هفته چهاردهم بارداری در خانم‌های لاغر و در هفته بيستم در تمامی خانم‌های باردار قابل سمع است. در صورت شنيده نشدن اين صدا احتمال مرگ جنين مطرح است ؛ لذا در اين موارد جهت بررسی سلامت جنين ، پزشک از دستگاه سونيكيد استفاده می‌كند.

سونیکید (Sonicaid)

چگونه كار می كند؟
ابتدا پروب را با در نظر گرفتن جهت سوكت آن به دستگاه وصل كنيد و در ادامه به منظور روشن كردن دستگاه ، پيچ ولوم را به سمت راست بپيچانيد. برای كم يا زياد كردن صدای دستگاه ، پيچ ولوم را به سمت چپ يا راست بپيچانيد ؛ در نظر داشته باشيد كه به جز موارد ضروری صدا را در حالت حداكثر قرار ندهيد. برای دريافت صدای قلب جنين به طور واضح بايد از ژل اولتراسوند استفاده كرد. نشان‌دهنده قرمز نمايانگر اتصال دستگاه به برق شهر ، سبز نشانه روشن بودن دستگاه و زرد برای اعلام ضعيف بودن باطری (در حالت كار با باطری) است.

در چه مواردی به كار می رود؟
اين دستگاه جهت تشخيص صدای قلب جنين و محاسبه تعداد ضربان قلب آن با استفاده از روش ماوراء صوت داپلر مورد استفاده قرار می‌گيرد.

مشخصات عمومی دستگاه 
دستگـاه بـر مبنـای تئـوری داپلـر بـا سيستـم فـراصـوت و از طـريق پروب تبديل‌كننده پيزوالكتريک ، صدای قلب جنين را منعكس كرده و از طريق بلندگو يا گوشی شنيده می‌شود.
دستگاه قابل حمل بوده و جهت استفاده در مطب يا بخش زايمان مناسب است.
طرز كار دستگاه بسيار آسان و ساده بوده و با برق شهر و باطری كار می‌كند.
با استفاده از منبع تغذيه خارجی (به جای منبع تغذيه داخلی در مدل‌های قبل) و پوشش پلاستيكی بر روی بدنه دستگاه و پروب ، دستگاه از نظر اتصال الكتريكی از ايمنی بالايی برخوردار است.
خطری از نظر اشعه ، امواج الكتريكی و يا الكترو مغناطيسی ندارد.
استفاده از پروب با تكنولوژی جديد ، امكان پوشش سطحی وسيع تر و يافتن آسان‌تر جنين را فراهم آورده است.
جهت بهينه شدن صدای قلب جنين از تكنولوژی كاهش نويز استفاده شده است.

مشخصات فنی دستگاه
منبع تغذيه از نوع External Power Switching با ولتاژ  15 ولت  و جريان دهی 2 آمپر است.
توان مصرفی دستگاه 12 ولت آمپر است.
باطری دستگاه از نوع Sealed Lead Acid Battery با ولتاژ 12 ولت و جريان دهی 1/2 آمپر است كه از بهترين انواع باطری‌ها برای تجهيزات پزشكی بوده و طی 10 ساعت شارژ كامل می‌شود.
فركانس كريستال های پيزوالكتريک دستگاه مطابق فركانس استاندارد بين المللی MHZ 2/2 و توان خروجی فرستنده 4/5 mw/cm2 است. قطر پروب دستگاه mm 26 است.
توان خروجی بر روی بلندگو  2/2 وات است.

 

 

آشنایی با دستگاه دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)

 

دستگاه های که بنام الکتروشوک در بازار موجود می باشند ، اکثراً سه قابلیت دارند:

اعمال الكتروشوک:

1. دفيبريلاتور
2. مانيتورينگ قلبی
3. پيس ميكر اكسترنال 

دفیبریلاتور

دفیبریلاتور همانطور که از اسمش مشخص است ، دستگاهی است که برای برطرف کردن یا درمان فیبریلاسیون بکار می رود.

Automated External Defibrillation AED
وارد آوردن يک شوک الكتريكی كه باعث رپولاريزاسيون همزمان كليه سلول های ميوكارد و در نتيجه به انقباض هماهنگ آنها منجر شود ، دفيبريلاسيون الكتريكی ناميده می شود. دستگاهی كه توانايی وارد آوردن چنين انرژی الكتريكی را برای انجام منظور فوق دارد ، دفيبريلاتور (Defibrillator) ناميده می شود.

فیبریلاسیون چیست؟

فیبریلاسیون تبدیل یک ریتم منظم قلبی به یک لرزش غیر مؤثر که با توجه به محل ایجاد آن در دهلیز یا بطن نامگذاری می شود.


فيبريلاسيون بطنی يكی از اين ريتم های مختل شده است كه در اثر انقباض فردی ، تصادفی و غير همزمان سلول های عضلانی بطن ها ايجاد می گردد. در فيبريلاسيون بطنی به علت عدم توانايی انقباض مؤثر عضلات بطن ها ، جريان خون متوقف می شود و بلافاصله مرگ بالينی فرا می رسد كه در صورت عدم درمان در مدت 4 الی 6 دقيقه ، مرگ بيولوژيک را به دنبال خواهد داشت ؛ مگر اينكه اين وضعيت سريعاً خاتمه داده شده و انقباض مؤثر عضلات قلب باز گردانده شود.

برای درمان با توجه به اینکه فیبریلاسیون بطنی یک هرج و مرج الکتریکی ایجاد شده توسط کانون های نابجای الکتریکی در قلب می باشد ، باید یک انرژی الکتریکی با ژول مشخص را در جهت محور الکتریکی قلب در کسر کوچکی از ثانیه از قلب عبور داده تا کانون های نابجا سرکوب شده و کانون های اصلی قلب بتوانند دوباره فرماندهی قلب را بدست بیاورند.

انواع دفیبریلاتور

1. مونوفازیک
2. بای فازیک

در دستگاه ‌های منوفازیک ، جریان الکتریسته بین الکترودها فقط در یک مسیر جریان می‌یابد ؛ در حالی که در دستگاه های بای‌فازیک جریان الکتریکی ابتدا در یک مسیر جریان می‌یابد ، سپس به سمت دیگر برمی‌گردد و در حقیقت جریان الکتریسته به صورت دو طرفه در طی دو فاز بین پدال ها به جریان در می‌آید.

امواج بای فازیک Biphasic

- با موج الکتریکی شاخه ای (Biphasic Truncated Exponentional)

- با موج الکتریکی مستقیم (Rectilinear)

مزایای دستگاه های بای فازیک

- در دستگاه های بای فازیک نسل دوم (خطی) شکل موج تغییر نمی کند.

- تحت تأثیر مقاومت قفسه سینه قرار نمی گیرد.

- با انتخاب انرژی کمتر در نتیجه آسیب کمتر به سلول های میوکارد ، تأثیر بیشتری ایجاد می نماید.

 

دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) چیست؟

دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) ، وسیله ای قابل حمل و سبک است که یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد می کند.

Automated External Defibrillation AED
اهمیت AED در چیست؟

AED سبب می شود که در حالات اورژانس پزشکی که نیاز به دفیبریلاسیون وجود دارد ، افراد بسیاری بتوانند کار مفیدی انجام بدهند. از آنجا که AED قابل حمل می باشد و بوسیله افراد غیر پزشک هم قابل استفاده است ، می تواند به عنوان جزئی از برنامه های پاسخ اضطراری که شامل تماس با 115 و CPR (احیای قلبی و ریوی) فوری می باشد ، بکار رود. هر سه این فعالیت ها به هنگام ایست قلبی در افزایش احتمال بقا مؤثر می باشند.

AED چگونه کار می کند؟

یک کامپیوتر داخل کمربند ، ریتم قلبی قربانی را از طریق الکترودهای چسبنده تشخیص می دهد. کامپیوتر بررسی می کند که آیا نیاز به دفیبریلاسیون (شوک دادن) وجود دارد یا خیر. در صورت نیاز یک صدای ضبط شده به فرد احیا کننده می گوید که دکمه شوک روی AED را فشار دهد. این شوک به شکل آنی فعالیت قلب را متوقف کرده و به قلب فرصت از سرگیری ضربان مؤثر مجدد را می دهد. ملاحظاتی جهت استفاده در این روند وجود دارد.

شوک دستگاه AED فقط در دو حالت کاربرد دارد: در فیبریلاسیون بطنی و یک حالت دیگر تهدید کننده زندگی تحت عنوان افزایش ضربان بطنی قلب بدون نبض.

چه کسی می تواند از AED استفاده کند؟

پرسنل غیرپزشکی مانند پلیس ، پرسنل خدمات آتش نشانی ، میهمانداران هواپیما ، نگهبان ها و سایر افراد ناجی که به شکل مناسبی جهت کار با AED آموزش دیده اند.

AED باید کجا قرار داده شود؟

تمامی وسایل نقلیه امدادی شامل آمبولانس ها ، ماشین های نیروهای انتظامی و بسیاری از ماشین های آتش نشانی می بایست دارای AED باشند. همچنین AED ها باید در مناطق عمومی مانند ورزشگاه ها ، فرودگاه ها ، مجتمع های اداری ، مطب پزشک و هرگونه بخش خصوصی و یا عمومی که تعداد زیادی از افراد در آنها گرد هم می آیند یا افراد در معرض خطر در آنها زندگی می کنند ، وجود داشته باشند.

Automated External Defibrillation AED
استراتژی های دفیبریلاسیون کودکان

هیچ گونه مدرکی در حمایت و یا عدم حمایت از بکارگیری AED در کودکان زیر یکسال وجود ندارد. در کودکان بالای 8 سال هم از AED استاندارد استفاده می شود.

دستگاه AED را می توان در کودکان بین 8-1 سال و با بکارگیری تضعیف کننده های خروجی انرژی استفاده کرد. حتی در صورت عدم وجود اين تضعيف كننده ها ، استفاده از دستگاه AED استاندارد در اين گروه سنی توصيه می شود.

 

 

آشنایی با دستگاه دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED)

 

دستگاه های که بنام الکتروشوک در بازار موجود می باشند ، اکثراً سه قابلیت دارند:

اعمال الكتروشوک:

1. دفيبريلاتور
2. مانيتورينگ قلبی
3. پيس ميكر اكسترنال 

دفیبریلاتور

دفیبریلاتور همانطور که از اسمش مشخص است ، دستگاهی است که برای برطرف کردن یا درمان فیبریلاسیون بکار می رود.

Automated External Defibrillation AED
وارد آوردن يک شوک الكتريكی كه باعث رپولاريزاسيون همزمان كليه سلول های ميوكارد و در نتيجه به انقباض هماهنگ آنها منجر شود ، دفيبريلاسيون الكتريكی ناميده می شود. دستگاهی كه توانايی وارد آوردن چنين انرژی الكتريكی را برای انجام منظور فوق دارد ، دفيبريلاتور (Defibrillator) ناميده می شود.

فیبریلاسیون چیست؟

فیبریلاسیون تبدیل یک ریتم منظم قلبی به یک لرزش غیر مؤثر که با توجه به محل ایجاد آن در دهلیز یا بطن نامگذاری می شود.


فيبريلاسيون بطنی يكی از اين ريتم های مختل شده است كه در اثر انقباض فردی ، تصادفی و غير همزمان سلول های عضلانی بطن ها ايجاد می گردد. در فيبريلاسيون بطنی به علت عدم توانايی انقباض مؤثر عضلات بطن ها ، جريان خون متوقف می شود و بلافاصله مرگ بالينی فرا می رسد كه در صورت عدم درمان در مدت 4 الی 6 دقيقه ، مرگ بيولوژيک را به دنبال خواهد داشت ؛ مگر اينكه اين وضعيت سريعاً خاتمه داده شده و انقباض مؤثر عضلات قلب باز گردانده شود.

برای درمان با توجه به اینکه فیبریلاسیون بطنی یک هرج و مرج الکتریکی ایجاد شده توسط کانون های نابجای الکتریکی در قلب می باشد ، باید یک انرژی الکتریکی با ژول مشخص را در جهت محور الکتریکی قلب در کسر کوچکی از ثانیه از قلب عبور داده تا کانون های نابجا سرکوب شده و کانون های اصلی قلب بتوانند دوباره فرماندهی قلب را بدست بیاورند.

انواع دفیبریلاتور

1. مونوفازیک
2. بای فازیک

در دستگاه ‌های منوفازیک ، جریان الکتریسته بین الکترودها فقط در یک مسیر جریان می‌یابد ؛ در حالی که در دستگاه های بای‌فازیک جریان الکتریکی ابتدا در یک مسیر جریان می‌یابد ، سپس به سمت دیگر برمی‌گردد و در حقیقت جریان الکتریسته به صورت دو طرفه در طی دو فاز بین پدال ها به جریان در می‌آید.

امواج بای فازیک Biphasic

- با موج الکتریکی شاخه ای (Biphasic Truncated Exponentional)

- با موج الکتریکی مستقیم (Rectilinear)

مزایای دستگاه های بای فازیک

- در دستگاه های بای فازیک نسل دوم (خطی) شکل موج تغییر نمی کند.

- تحت تأثیر مقاومت قفسه سینه قرار نمی گیرد.

- با انتخاب انرژی کمتر در نتیجه آسیب کمتر به سلول های میوکارد ، تأثیر بیشتری ایجاد می نماید.

 

دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) چیست؟

دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) ، وسیله ای قابل حمل و سبک است که یک شوک الکتریکی را از خلال قفسه سینه به قلب وارد می کند.

Automated External Defibrillation AED
اهمیت AED در چیست؟

AED سبب می شود که در حالات اورژانس پزشکی که نیاز به دفیبریلاسیون وجود دارد ، افراد بسیاری بتوانند کار مفیدی انجام بدهند. از آنجا که AED قابل حمل می باشد و بوسیله افراد غیر پزشک هم قابل استفاده است ، می تواند به عنوان جزئی از برنامه های پاسخ اضطراری که شامل تماس با 115 و CPR (احیای قلبی و ریوی) فوری می باشد ، بکار رود. هر سه این فعالیت ها به هنگام ایست قلبی در افزایش احتمال بقا مؤثر می باشند.

AED چگونه کار می کند؟

یک کامپیوتر داخل کمربند ، ریتم قلبی قربانی را از طریق الکترودهای چسبنده تشخیص می دهد. کامپیوتر بررسی می کند که آیا نیاز به دفیبریلاسیون (شوک دادن) وجود دارد یا خیر. در صورت نیاز یک صدای ضبط شده به فرد احیا کننده می گوید که دکمه شوک روی AED را فشار دهد. این شوک به شکل آنی فعالیت قلب را متوقف کرده و به قلب فرصت از سرگیری ضربان مؤثر مجدد را می دهد. ملاحظاتی جهت استفاده در این روند وجود دارد.

شوک دستگاه AED فقط در دو حالت کاربرد دارد: در فیبریلاسیون بطنی و یک حالت دیگر تهدید کننده زندگی تحت عنوان افزایش ضربان بطنی قلب بدون نبض.

چه کسی می تواند از AED استفاده کند؟

پرسنل غیرپزشکی مانند پلیس ، پرسنل خدمات آتش نشانی ، میهمانداران هواپیما ، نگهبان ها و سایر افراد ناجی که به شکل مناسبی جهت کار با AED آموزش دیده اند.

AED باید کجا قرار داده شود؟

تمامی وسایل نقلیه امدادی شامل آمبولانس ها ، ماشین های نیروهای انتظامی و بسیاری از ماشین های آتش نشانی می بایست دارای AED باشند. همچنین AED ها باید در مناطق عمومی مانند ورزشگاه ها ، فرودگاه ها ، مجتمع های اداری ، مطب پزشک و هرگونه بخش خصوصی و یا عمومی که تعداد زیادی از افراد در آنها گرد هم می آیند یا افراد در معرض خطر در آنها زندگی می کنند ، وجود داشته باشند.

Automated External Defibrillation AED
استراتژی های دفیبریلاسیون کودکان

هیچ گونه مدرکی در حمایت و یا عدم حمایت از بکارگیری AED در کودکان زیر یکسال وجود ندارد. در کودکان بالای 8 سال هم از AED استاندارد استفاده می شود.

دستگاه AED را می توان در کودکان بین 8-1 سال و با بکارگیری تضعیف کننده های خروجی انرژی استفاده کرد. حتی در صورت عدم وجود اين تضعيف كننده ها ، استفاده از دستگاه AED استاندارد در اين گروه سنی توصيه می شود.

 

شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 1:3 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

معرفی تجهيزات آزمايشگاهی

 

در اين بخش به معرفي ساير تجهيزات مورد استفاده در آزمايشگاه هاي كلينيكي شامل اتوكلاو، گاماكانتر، ميكروسكوپ، الكتروفوزر و .... خواهيم پرداخت.

اتوكلاو 
اتـوكـلاو دسـتـگـاهـي اسـت كـه براي استريل كـردن مـواد و تـجـهـيـزات در آزمـايشگاه توسط فشار شديد بخار در دماي 121 درجه سانتي گراد به مدت 15 يا 20 دقيقه است. اين زمان بستگي به نوع ماده و محتواي اتوكلاو دارد . اين دستگاه در ســـــال 1879 تـــــوســـــط چــارلـــز چـــامـــبـــرلــنــد (Charles Chamberland) اختراع شد. 

انواع اتوكلاو
دو نوع اصلي اتوكلاو وجود دارد:

صفحه اتوكلاو در بالا: اين اتوكلاو  شبيه زودپز هايي است كه در خانه هاي ايراني يافت مي شود . در اين اتوكلاو ها ، در اتوكلاو توسط پيچ هايي در پايين بسته مي شود و فشار سنجي در بيرون براي كنترل فشار قرار دارد . اين دستگاه ها نـيــاز بــه منبـع حـرارت خـارجـي دارنـد و بسيـار خطرناك هستند. بنابراين آن ها بايد توسط افراد بـسـيـار با تجربه مورد استفاده قرار گيرند و هر لحظه دما و فشار اتوكلاو ها كنترل شود.

Autoclave

صفحه اتوكلاو در روبه رو: اين اتوكلاو ها به خاطر راحتي، به طور وسيع در آزمايشگاه ها مورد استفاده قرار مي گيرند اما براي استفاده از اين اتوكلاو ها بايد دقت زيادي صورت گيرد. ايـن اتـوكـلاو هـا جـعـبـه اي شـكـل هـستند و در درونشان مجهز به واحد تبديل آب به بخار دارند كه براي استريل كردن استفاده مي شود . كنترل اتوكلاو به اپراتور اين امكان را مي دهد تا دماي مورد نظر را تنطيم كند و مدت زمان اتوكلاو را تـعـيـين كند همچنين اين اتوكلاو ها وسيله اي براي اندازه گيري و نمايش فشار/دما را دارند.  
اتوكلاو هايي كه از جلو باز مي شوند ممكن است بسيار بزرگتر باشند كه براي استريل كردن مواد و وسايل زياد در بيمارستان ها مورد استفاده قرار مي گيرند.

Autoclave

موارد كاربرد اتوكلاو
اتوكلاو و علوم آزمايشگاهي دو جز جدا نشدني از هم هستند. اتوكلاو در بسياري از زمينه ها مانند: ميكروب شناسي ، پزشكي ، دامپزشكي ، قارچ شناسي ، دندان پزشكي و ... مورد استفاده قرار مي گيرد.  

ظروف شيشه اي ، زباله هاي پزشكي ، ظروف آزمايشگاهي ، ملحفه هاي حيوانات آزمايشگاهي ، محيط هاي كشت و... موادي است كه توسط اتوكلاو استريل مي شوند.  ‌امروزه استفاده از اتوكلاو براي استريل كردن زباله هاي بيمارستاني به سرعت در حال رشد است . وسايل و دستگاه هايي كه براي استريل كردن اين مواد و زباله ها استفاده مي‌شود از همان روش بخار و فوق حرارت هستند و باعث استريل شدن توده اي وسيع از زباله هاي بيمارستاني از عوامل پاتوژن مي شوند.

حذف هوا
بعد از بستن در اتوكلاو ، مقداري هوا در ظرف باقي مي ماند و بايد حذف شود. علت آن اين است كه هواي گرم در مقايسه با بخار به مدت زمان زيادي براي استريل كردن نياز دارد . براي مثال : بخار در دماي 134 درجه سانتي گراد به 3 دقيقه وقت براي استريل كردن مواد نياز دارد در حالي كه هواي گرم 160 درجه سانتي گراد در همان شرايط به دو ساعت وقت نياز دارد . روش هاي حذف هوا در اتوكلاو به شرح زير است :

حذف هوا از پايين (Downward displacement): زماني كه بخار وارد محفظه مي‌شود به علت پايين بودن چگالي آن نسبت به هواي گرم در بالاي محفظه قرار مي گيرد و با افزايش ميزان بخار رفته رفته هواي گرم در زير اتوكلاو فشرده مي شود و از قسمت پاييني تخليه مي شود . معمولا در قسمت خروجي دماسنجي براي كنترل دماي هواي خروجي مي گذارند . تنها زماني كه هوا از محفظه خارج شد بايد تخليه كردن را متوقف كرد . جريان معمولا توسط تله هاي بخاري  يا سوپاپ هاي مارپيچي كنترل مي شود. 

پالس های بخار (Steam pulsing): در اين روش هواي موجود در محفظه اتوكلاو توسط پالس هاي بخار فشرده مي شود و سپس دپرس شده تا به فشار اتمسفر نزديك شود.  
پمپ هاي وكيوم (Vacuum pumps): اين پمپ ها هوا  يا هوا/بخار را از محفظه مكش مي كنند.  
سـوپر اتمسفر (Superatmospheric): در اين چرخه از پمپ هاي وكيوم استفاده مي شود . به دنبال پالس بخار مكش انجام مي شود و به دنبال ساير پالس ها مكش ادامه مي يابد. ميزان مكش ها بستگي به چرخه و نوع دستگاه دارد.  
 ‌زيــر اتمسفـر (Subatmospheric): مشـابـه چرخه superatmospheric است اما فشار محفظه هرگز بيش از اتسمفر نيست تا زماني كه فشار به دماي استريل كردن افزايش يابد. 

اتوكلاو در پزشكی و علوم آزمايشگاهی
اتوكلاو هاي پزشكي دستگاه هايي هستند كه بـراي اسـتـريـل كـردن (كـشـتـن تـمـام شكل هاي رويـش مـيكروارگانيسم ها و اسپورها) مواد و ظروف پزشكي استفاده مي شود . در اين مرحله يـعـنـي اسـتـريـل كـردن تـمـام شـكـل بـاكتري ها ، ويروس ها ، انگل ها ، قارچ ها و اسپور ها از بين مي روند.

اتوكلاو ها در بسياري از زمينه هاي پزشكي و مراكزي كه نياز به استريل كردن مواد دارند يافت مي شوند. نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه امروزه بيشتر از وسايل يك بار مصرف استفاده مي شود در نتيجه وسائل نياز به استريل دوباره ندارند . اين اتفاق (استفاده از مواد يك بار مصرف بدون نياز به بازيابي دوباره) براي اولين بـار در مـورد نيدل هاي استفاده شده است  اما امروزه بسياري از مواد جراحي به صورت يك بار مصرف استفاده مي شوند.  
  ‌همه مواد توسط اتوكلاو استريل نمي شوند براي مثال ممكن است بعضي مواد پلاستيكي ذوب شوند   يا بعضي مواد كاغذي نتوانند ميزان بالاي فشار بخار را تحمل كنند در اين موارد بايد از اتو يا ساير روش هاي استريل كردن (اشعه ، مواد شيميايي و...) استفاده كرد. 

كنترل كيفی اتوكلاو
انديكاتور هاي شيميايي ، فيزيكي و بيولوژي بـراي بـررسـي دمـا و زمـان اتـوكـلاو بـه صورت تــجــاري وجــود دارد. شــاخــص شـيـمـيــايــي بــه صورت نوار هاي اتوكلاو (چسب اتوكلاو) يا بسته هاي پزشكي هستند كه وقتي به دماي معني رسيدند تغيير رنگ مي دهند. براي مثال : داراي نوار هاي سياه در زمينه سفيد هستند كه بر روي مــوادي كــه مــي خــواهـنــد اتــوكــلاو شـونـد زده مي‌شود و اگر اتوكلاو درست كار كرده باشد در دماي 121 درجه نوار هاي سياه از بين مي‌روند . انديكاتور هاي بيولوژي شامل اسپر باكتري هايي هستند كه به حرارت مقاوم هستند.

سانتريفيوژ آزمايشگاهی
سـانتريفيوژ آزمايشگاهي، يكي از ابزارهاي آزمايشگاه تشخيص طبي است كه با استفـاده از نيـروي مـوتور خود، نمونه مايع را با سرعت بسيار زيادي به چرخش در مي‌آورد. بسته به اندازه و ظرفيت نمونه سانتريفيوژهاي مختلفي وجود دارد . مانند تمام سانتريفيوژ ها ، سانتريفيوژهاي پزشكي هم توسط اصل رسوبي مواد در سرعت بالا كار مي كنند كه در آن شتاب جاذبه اي مركزي ، باعث جدا شدن مواد به دو نوع ناحيه كم و پر تراكم مي شود.

Centrifuge

انواع سانتريفيوژ 

انواع مختلفی از سانتريفيوژ ها طراحی و ساخته شده است.

1- سانتريفيوژ افتراقی: اغلب براي جدا كردن ارگان خاصي از مجموعه سلول ها براي بررسي قسمت خاصي از سلول هاي بدن مورد استفاده قرار مي گيرد.  
2- سـانتـريفيـوژ ايـزوپيكنيـک: اغلـب بـراي جـدا كـردن نـوكلـوئيك اسيد ها مانند DNA مورد استفاده قرار مي گيرد.  
3- سانتريفيوژ گراديان ساكاروز: اغلب براي تخليص ويروس هاي انولوپ دار  يا ريبوزوم ها مورد استفاده قرار مي گيرد . همچنين براي جداسازي ارگان خاصي از عصاره سلولي خام از اين نوع سانتريفيوژ استفاده مي شود. 

 ‌انواع مختلفی از سانتريفيوژ آزمايشگاهی وجود دارد:

1- ميكرو سانتريفيوژ: دستگاهي است براي كار در حجم بين  2/0 تا  2 ميلي ليتر (ميكروتيوب ها) ساخته شده، حداكثر 96 لوله را مي توانند پشتيباني كنند ، طراحي كوچك و كاملي داشته و حداكثر 30000 گرم وزن دارند.  
2- سانتريفيوژ بالينی يا كلينيكی: دستگاهي است براي كاربردهاي باليني مانند لوله هاي انتقال خون و داراي سرعت كمتري هستند.  
3- سانتريفيوژ چند منظوره روميزی: دستگاهي براي كار با تيوب هاي بزرگ و داراي تنوع بسيار زيادي هستند.  
4- سانتريفيوژ: STAND ALONE دستگاه هاي سنگين مانند اولترا سانتريفيوژ
بسياري از سانتريفيوژ ها داراي سيستم خنك كننده يا بدون سيستم خنك كننده هستند.

طراحی  
سانتريفيوژ آزمايشگاهي در شيمي ، زيست شناسي و بيوشيمي براي جداسازي  مواد جامد ازمايع در يك سوسپانسيون  مورد استفاده قرار مي گيرد. مواد جامد مي تواند تـركيبـات غيـر محلـول ، بيـومـولكـول هـا ، ارگـان هـاي سلـولـي يـا سلـول كامل باشد. سانتريفيوژ‌ها   از نظر سرعت و ظرفيت بسيار متنوع هستند. سانتريفيوژ ها معمولا داراي روتوري هستند كه در آن 2، 4، 6 يا چاه هاي بسيار زياد هستند كه در آن ها لوله هاي آزمايش قرار مي گيرد. زماني كه يك سوسپانسيون در يك دستگاه سانتريفيوژ قرار مي‌گيرد ، مواد جامد در ته لوله آزمايش ته نشين مي شوند و باعث ايجاد يك ديواره مخلوطي مي شود. اين ديواره باعث مي شود تا مايع رويي به آساني از سوسپانسيون جدا شود. 

به طور كلی دو نوع روتور وجود دارد:
‌روتور با زاويه ثابت:
 اين روتور ها محكم و كوچك هستند و معمولا از آلومينيوم ساخته مي شوند. در آن‌ها چاهك هايي با زاويه ثابت (براي نمونه با زاويه 45 درجه) تعبيه شده است كه محل قرار گيري تيوب هاي نمونه است. 

‌روتور چرخشی يا روتور افقی: روتور شبيه صليب است و به آن سطل هم گفته مي‌شود. در اين سطل تيوب هاي مختلفي مي تواند سانتريفيوژ شود .
‌روتور توسط درب روتور بسته مي شود. روتور در داخل چمبري قرار دارد كه توسط درب فلـزي سـانتـريفيوژ پشتيباني مي شود. درب باز مانع از چرخش موتور روتور مي‌شود. در زمان سانتريفيوژ درب قفل مي شود درب بسته باعث حفاظت فرد در برابر برخورد با روتور مي شود كه با سرعت بسيار بالا در حال حركت است . محفظه روتور و درب روتور طوري طراحي شده اند كه در صورت شكستن لوله ها حتي در حداكثر سرعت ، هيچ خطري فرد آزمايش كننده را تهديد نمي كند. قبل از سانتريفيوژ ، بايد لوله‌هاي موجود در روتور با استفاده از بلانك يا ساير نمونه ها بالانس شود. با توجه به اهميت اين موضوع امروزه سانترفيوژ ها به حس گر تشخيص عدم تعادل خودكار مجهز شده اند. 
بسياري از سانتريفيوژ ها داراي سيستم خنك كننده يا بدون سيستم خنك كننده هستند. شركت هاي مختلفي با برند هاي مختلف انواع سانتريفيوژها را روانه بازار مي‌كنند كه از مهمترين آن ها مي توان به Eppendorf , Thermo-Heraeus , Thermo-Sorvall, Hettich, Beckmann-Coulter يا Sigma اشاره كرد. 

آنالايزرهای سنجش ايمنی راديو اكتيو خودكار، نيمه خودكار و شمارشگرهای گاما
آنالايزرهاي ايمني راديو اكتيو و شمارشگرهاي گاما ، ضمن آشكار سازي مقدار وكميت هورمون ها ، ويتامين ها ، داروها ، آنتي ژن هاي سرطان ، آنزيم ها و گيرنده ها ، ويروس ها ، آنتي بادي ها ، پلي پپتيد ها و ساير پروتئين ها را تعيين مي كند.

آنــالايــزرهـا سنجـش ايمنـي راديـواكتيـو ، تكنيـك تحليـل ويـژه وحسـاسـي را بـراي اندازه‌گيري آناليت ها در نمونه هاي بيمار (سرم ، ادرار وساير مايعات بدن) فراهم مي‌آورد. حد آشكار سازي اين آناليت ازحدنانوگرم تا پيكوگرم متغير است . سنجش هورمون ها با  RIA) Radioimmunoassay) با بررسي عملكرد قلبي ، عروقي، تناسلي ، هماتوپوئتيك و ساير عملكردهاي متابوليكي ، شواهدي بر ناهنجاري هاي متابوليك را ارائه مي دهد. سنجش دارو ها (به خصوص داروهاي درماني نظير متوتروكسات) به بهبود كيفيت درمان كمك مي كند. از تكنيك هاي RIA همچنين براي آشكار سازي علائم توموري و گيرنده هاي هورمون استفاده مي شود . آشكارسازي آنتي ژن هاي هپاتيت به يكي از كاربردهاي بسيار مهم آزمايش بـــالـيـنـــي RIA تـبـــديـــل شـــده اســـت و آزمـــايــش RIA گــاسـتــريــن از نـظــر كـلـنـيكـي بـه يـك روش مناسب و مفيد براي تشخيص گاسترينوما تبديل شده است.  
در اين نوع آزمايش براي تركيب يك ليگاند (به ماده اي كه قرار است تجزيه شود و معمولا به آن Ag گفته مي شود) با همبند (معمولا به عنوان آنتي بادي از آن نام برده مي شود) ويژه آن ليگاند ، روش مناسبي ارائه مي شود.
خصوصيات اين مواد و تركيبات، به طور قابل ملاحظه اي ، احتمال تداخل ساير مولكول هاي بـيـولـوژيـك در اسـتـفـاده از موادي كه به وسيله راديواكتيو نشان دار شده اند ، كاهش مي دهد ، اين ماده ممكن است با ماده خاصي كه قرار است تست شود مشابه باشد.
 ‌انجام آزمايش RIA به صورت دستي مستلزم انجام پروسه هاي متعدد آزمايشگاهي و محاسبه بــســيـــار زيـــادي از اطــلاعــات اســت. آنــالايــزر خـودكـار زمـان دسـتـرسـي بـه بـازده مـطـلـوب را كاهش مي دهد ، ميزان دقت را بهبود مي بخشد و انجام آزمايش RIA را آسان تر مي كند و از اين رو تكنولوژيست ها را قادر مي سازد تا تست هاي متنوعي را انجام دهند . با توجه به اينكه اصول Competive binding را مي توان در سيستم‌هاي غير ايمونولوژيك تعميم داد، بنابراين آزمايش RIA ترجيح داده مي شود.

اصول كار دستگاه
تكنيـك هـاي RIA براي اندازه گيري غلظت ليگاند موجود در نمونه اي كه قرار است آناليز شود از واكنش ligond - binder استفاده مي كنند. در اغلب آزمايش هاي RIA از اصول پيوند رقابتي استفـاده مـي شـود كه در آن مقدار نامعلومي از ليگـانـد نشـان دار شـده بـا مقـدار نـامشخصـي از ليگاند نشان دار نشده برسر سايت هاي پيوندي موجود رقابت مي كنند. با توجه به تفاوت هاي ساختاري بين ليگاند و روشBindr آزمايش به يـكــي از دو روش آزمــايــش تـعــادل حـقـيقـي يـا آزمايش اشباع ترتيبي تعيين مي شود. در روش آزمايش تعادل حقيقي، Binder به محلول حاوي لـيـگـاند نشان دار شده و نشان دار نشده اضافه مي‌شود و مخلوط در يك محيط انكوبه مي شود در روش آزمايش اشباع ترتيبي ليگاند نشان دار به يك محلول حاوي ليگاند نشان دار نشده و Binder اضافه مي شود. بعد از آنكه مدت زمان انكوباسيون سپري شد ليگاند باند شده از ليگاند آزاد جدا مي شود و سپس مقدار ليگاند باند شده نــشـــان دار بـــه وســيــلــه يــك شـمــارشـگــر گــامــا اندازه‌گيري مي شود، شمارشگر اطلاعات قابل باز خواني را توليد مي كند اين اطلاعات از نظر رياضي به مقادير راديو اكتيويته تبديل مي شوند. هـريـك از اسـتـانداردها داراي يك مقدار پاسخ مناسب هستند. بعد از آنكه پاسخ ها به دست آمد غلظت آناليت با استفاده از منحني كاليبراسيون سنجيده مي شود.  

آزمايش RIA از پنج مرحله تشكيل شده است: 
1- اضافه كردن واكنش‌گر
2- انكوباسيون آناليت و معرف  
3- جـداسـازي و تـفـكـيـك اجزا باند به راديو اكتيو از اجزاي آزاد  
4- اندازه گيري راديو اكتيويته در بخش هاي مجزا با استفاده از يك شمارشگر بتا يا گاما  
5- تبديل اطلاعات

در مـرحـلـه يـك ، مقادير از پيش تعيين شده معرف به وسيله پيپت به داخل نمونه بيمار كه در يك لوله آزمايش قرار دارد منتقل مي شود. اين انتقال در فواصل زماني منظم انجام مي شود و در آناليزرهاي خودكار اپراتور نمونه مورد نظر را روي يك سيني ياپايه قرار داده و نوع آزمايش را انتخاب مي كند.  
مدت انكوباسيون ودما بر اساس نوع آزمايش متفاوت و متغير است. براي جداسازي ليگاند آزاد از كــمــپــلــكـــس آنــتــي ژن - آنـتــي بــادي از روش‌هاي مختلفي نظير رسوب سازي ، تصفيه ، تبادل يوني ، استفاده از غربال هاي مولكولي و تـكـنـيــك هــاي آنـتــي بــادي فـاز جـامـد اسـتـفـاده مي‌شوند. يك روش رسوب سازي رايج روش آنتي بادي-  دوبل است كه در آن يك آنتي بادي با يك پروتئين به عنوان يك رسوب ساز‌ها مورد استفاده قرار مي گيرد. از ديگر رسوب ساز ها مي توان به سولفات آمونيم ، اتر ، سولفيت سديم ، كلريد سديم و پلي اتيلن گليكول اشاره كرد. در آزمايشات رسوب سازي به جاي استفاده از سانتريفوژ مي توان از فيلترهايي استفاده كرد كه مي توانند ذرات به اندازه كوچكتر از ميكرون را گير بيندازند كه در اين راستا يك تكنيك ساندويچي نيز ارائه شده است كه بر اساس آن فيلتر ها (استات سلولز ...) بر روي لايه مورد نظر نصب مي شوند و به صورت ساندويچي بين جفت آشكار ساز قرار مي گيرند و به اين ترتيب ميزان راديو اكتيويته را اندازه گيري مي كنند.
در جداسازي به وسيله شارژ يا وزن مولكولي از gel filtration chromatography و غربال مولكولي استفاده مي شود. جز راديواكتيو مفيد پس از جداسازي به وسيله يك شمارشگر گاما شمارش مي شود.
شمارشگر گاما به وسيله يك كريستال سديم كه قطر آن 5/1 تا 3 اينچ است و به وسيله تاليم فعال مي شود تشعشعات راديو اكتيو را آشكار سازي مي كند. 

محدوديت دستگاه گاماكانتر  
بـيـشـتــريــن مـحــدوديــت ايــن دستگـاه در شمـارش نمـونـه هـايـي اسـت كـه فعـاليـت راديواكتيويته آن ها زياد باشد زيرا در اين صورت شمارش به دست آمده صحيح نخواهد بـود مـحـدوديـت ديـگـر خـصـوصـا در دسـتـگـاه هـاي جـديـد عـدم انـعطاف در انتخاب پنجره‌هاي انرژي است براي مثال تست تغيير يافته شيلينگ از كبالت 57  co استفاده مي‌كندكه در دستگاه هاي جديد شمارش آن امكان پذير نيست. 

كاربردهای گاما كانتر  
بيشترين كاربردهاي شمارنده ها در پزشكي هسته اي يا روش هاي راديو بيواسي ، شامل به كارگيري تعداد محدودي راديو نوكلئوتيد هستند. يد 125 بيشترين كاربرد را دارد كه در ارزيابي تست هاي تيروئيدي و تعيين ميزان فيلتراسيون گلومرولي و نيز روش‌هـاي RIA به كار مي رود. حجم نمونه ها و استاندارد ها بايد مساوي باشند. درصورتي كه حجم نمونه بيشتر باشند شمارش كاهش مي يابد.

كاليبراسيون ميكروپيپت
‌يـک حجم از محلول 4:100 گرم در ميلي ليتر محلول فري سيانيد پتاسيم توسط ميكروپيپت به 200 حجم آب اضافه مي شود تا رقت 1:201 حاصل شود. آنگاه با يك پيپت دقيق يك ميلي ليتر فري سيانيد پتاسيم به 200 ميلي ليتر آب كه در يك فلاسك دقيق آماده شده است اضافه مي شود. جذب نوري هر محلول در مقابل آب مقطر در 420 نانومتر قرائت مي شود. اين عمل از ابتدا سه بار انجام مي گيرد.

‌شركت فردوس راي با اتكا به امر تحقيق و پژوهش و بهره مندي از كادر علمي و اساتيد دانشگاهي با اخذ مجوز تحقيقات نسبت به تاسيس واحد تحقيقات صنعتي و آزمايشگاه تحقيقاتي و همچنين با اخذ مجوز توليد از وزارت صنايع و بهره گيري از تجـربيـات گذشته و با انتقال دانش فني و تكنولوژي روز دنيا و همسان سازي آن با امكـانـات داخلـي نسبـت به توليد تجهيزات تحقيقاتي و آزمايشگاهي (به طور مثال: كلوني‌كانتر، شيكر الايزا، دارك كانتر و ...) اقدام كرده است كه در زير نمونه هايي از اين تجهيزات را مشاهده مي كنيد.

كلونی كانتر  
كلونی كانتر به عنوان يكي از مهمترين تجهيزات آزمايشگاهي ميكروبيولوژي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين دستگاه در مدل هاي ساده و Scanning طراحي و با قابليت هاي فراوان رقيبي براي دستگاه هاي خارجي بوده است.

در اين دستگاه پس از كشت ميكروبي، پليت محيط كشت را در دستگاه قرار داده و به صورت كاملا خودكار و در كمتر از يك ثانيه تعداد كلني ها بر اساس (CFU (colony-forming unit يا محاسبه درصد دقت نمونه اعلام مي شود.
از قابليت هاي ديگر اين دستگاه تهيه گزارش هاي آماري، شمارش بخش خاص از يك پليت و تعيين آنتي بيوگرام است.

Colony Counter

شيكر الايزا  
اين دستگاه جهت مخلوط كردن محلول انواع ميكروپليت توليد شده است. شيكر الايزا با حركت سريع با قطر چرخش كم باعث اختلاط مناسب معرف ها و در نتيجه پيشرفت واكنش در طي زمان و عدم تغيير و بروز خطا مي شود. اين دستگاه مجهز به سيستم كنترل زمان و دور به صورت ديجيتال است.

Shaker Elisa

دارک كانتر  
ايـن دستگـاه جهـت شمـارش ذرات تيـره در محلـول هـاي PVC در صنـايـع نفت و پتـروشيمـي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين دستگاه به روش Scanning پس از تهيه Scan از نمونه نسبت به آناليز آن اقدام مي كند.

سيستم  كامل الكتروفورز  
الكتروفورز از توسعه يافته ترين و متنوع ترين روش هاي جداسازي مولكول هاي كـوچـك يـا بـزرگ مـاننـد پـروتئيـن هـا و اسيـدهـاي نوكلئيك است. در حالت متداول مولكول‌هاي مورد آزمايش بر روي يك محيط جامد پايه و بين دو قطب مثبت و منفي با جريان الكتريكي ثابت قرار گرفته و بر اساس ميزان بار الكتريكي و جرم مولكولي خود روي محيط مذكور حركت مي كنند كه همين اختلاف و به وجود آمدن فراكنش هاي مختلف به وسيله اسكنر و نرم افزار پيشرفته الكتروفورز (سازگار با تمامي محيط هاي ويندوز از قبيل 98، 2000 و XP در كامپيوتر (يا حافظه جانبي مانند CD يا فلاپي) ثبت و با كارايي بسيار بالا مورد پردازش قرار مي گيرد. الكتروفورز سرم پروتئين، هموگلوبين، ليپوپروتئين، ايزوآنزيم ها و ايمنوفيكشين ادرار به همراه امكان تعريف تست هاي جديد علاوه بر تست هاي موجود از امكانات ويژه اين سيستم است.

ساير مزايا  
‌- اسكن سريع، واضح و واقعي نمونه با سرعت بالاي 96 نمونه در ثانيه كه در مدل خارجي نمونه مشابه 24 نمونه در 10 دقيقه است.

- ‌امكان انطباق منحني هاي يك بيمار جهت بررسي روند درمان
- ‌امكان انطباق منحني يك بيمار با منحني مرجع
- ‌امكان ارسال و يا دريافت كليه اطلاعات هر يك از بيماران از طريق مودم
‌- حذف لكه هاي اضافي موجود بر روي ژل
- ‌آناليز ژل، تشخيص اتوماتيك فراكنش ها و تشخيص فراكنش هاي غير نرمال
- ‌انتخاب نمونه به صورت خودكار جهت الصاق آن به  patient ID
‌- امكان پرينت پارامترهاي هماتولوژي در نمونه هاي هموگلوبين الكتروفورز

الكترو فورز پروتئين های ادرار
مقـدار بسيـار كمـي پـروتئين در ادرار روزانه دفع‌مي شود كه اين ميزان بسيار ناچيز بوده و با روش‌هـاي معمول بررسي پروتئين ادرار قابل ارزيـابـي نيسـت يا ولي اين ميزان تحت شرايط اسيد‌هاي كليوي افزايش مي يابد و قابل رديابي و الـبـتـه اهميـت اسـت. شـرايطـي مـاننـد بيمـاري كليوي اوليه، بيماري هاي  خود ايمني كه نهايتا مـنـجر به درگيري كليه شوند و التهابات مزمن همه از جمله شرايطي هستند كه باعث افزايش دفع پروتئين از ادرار مي شود. همچنين بيماري ديـگـري كـه از اهـميت بسيار زيادي برخوردار است بيماري مولتيپل ميلوما است. اين بيماري يـك نـوع بـدخـيـمي در سلول هاي توليد كننده آنــتـــي‌بـــادي اســـت كـــه در 75 % از مـــوارد ايـــن پـروتئيـن‌هـا شامل زنجيره سبك آنتي بادي نيز است و در نتيجه اين زنجيره ها از كليه عبور كرده و وارد ادرار مي شوند. الكتروفورز پروتئين هاي ســــرم در مــــوارد بــيــمــــاري هـــاي اتـــوايـمـيـــون، بـيـمـاري‌هـاي كبدي و كليوي، التهابات حاد و مزمن در خواست مي شود.

روش انجام تست 
براي انجام اين تست ابتدا نمونه مورد نظر كه ادرار يا سرم بنا به در خواست پزشك است را به دماي اتاق رسانده و سپس مراحل انجام كار به دقت دنبال مي شود. مراحل به ترتيب زير هستند:
1- كاغذ استات سلولز كه به صورت ژل هايي هستند كه براي 8 نمونه اغلب كاربرد دارند در بــافــر مـخـصـوص بـه مـدت 10 دقيقـه خيسـانـده مي‌شود.
2- بعد از 10 دقيقه اين كاغذ را از محلول در آورده و بـين 2 كاغذ خشك كن آرام قرار داده مي‌شود تا نم گيري مختصري انجام شود ولي كاغذ نبايد خشك شود.
3- در ايـن مـرحـلـه نمونه را توسط اپليكاتور خـاصـي كـه بـه مـنـظـور نـمـونـه گـذاري اسـتـفاده مي‌شود برروي كاغذ منتقل مي شود. لازم است كه نمونه ها 5/1 سانتيمتر از لبه كاغذ و حداقل 1 سانتيمتر از كناره ها فاصله داشته باشند.
4- سـپـس ژل را برگردانده و از پشت داخل تـانـك الـكـتـروفـورز كـه حـاوي بافر مخصوص است قرار داده مي شود به طوري كه نمونه در سمت كاتد باشد.
5- به وسيله 2 لام تميز و كاغذ صافي پلي را براي ارتباط بهتر بافر با ژل تهيه مي شود.
6- تانك را به منبع تغذيه متصل  كرده و با تنظيم دستگاه روي ولتاژ مناسب (160 ولت) كه شدت جـريـانـي حـدود 6-4 آمـپر را فراهم كند جريان الكتريكي برقرار مي شود. بعد از چند بار مصرف بافر جريان افزايش مي يابد كه در اين زمان بافر تـانـك بـايد تعويض شود و از بافر تازه استفاده كرد.
7- بعد از طي زمان حدود 20 دقيقه دستگاه را خاموش كرده و مراحل رنگ آميزي، رنگ بري، آب گيري وشفاف سازي انجام داده مي شود.
8- در نهايت باندها به وسيله اسكنر و برنامه مخصوص قرائت مي شوند.
در الـكـتــروفــورز پــروتـئـيــن 5 بــانــد تـشـكـيـل مـي‌شـود كـه شـامـل آلبومين ، آلفا-1 گلوبولين، آلفا-2 گلبولين، بتا گلبولبن و گاما گلبولين است. آلـبــومـيــن عـمـده پـروتئنـي هـا را تشكيـل داده و نزديك ترين باند به سمت آند را تشكيل مي دهد.

واشر الايزا  
يكي از مهمترين مراحل انجام آزمايش الايزا مرحله شستشو است، از آنجا كه مراحل شستشو به روش دستي با فشار ثابت و مناسب صورت نـمــي گـيــرد لــذا مـحـتــويـات چـاهـك بـه خـوبـي شستشو نيافته و تركيبات اضافي باقيمانده ايجاد اشكال در نتيجه آزمايش مي نمايد. به همين دليل استفاده از دستگاه واشر الايزا را به عنوان يكي از ابزار مهم در ايجاد چرخش مناسب در چاهك هاي پليت بايد نام برد.

واشر الايزا نيمه اتوماتيك مجهز به مانيفلد 8 كاناله دو رديفي، داراي سوزن هاي استيل داراي شاسي كنترل جهت تقسيم محصول شستشو و داراي سيستم كنترل مكش است.

كاتتر انتقال (Transfer Sets)
داراي رابط (Luer) انتهاي كانولا جهت تزريق عميق بدون مشكل، داراي قابليت نفوذ عمقي و كنترل جهت آن به وسيله حلقه‌هاي دو طرفه است. عدم ايجاد جراحت به علت سر كروي كانولا و امكان Handlingبسيار راحت آن و در دو سايز مختلف براي استفاده از آن در افراد با آناتومي متفاوت از قابليت هاي ديگر آن است. 

گروه‌بندی خون (Blood Groping)
دستگاه تمام خودكار بانك خون با قابليت انجام 300 نمونه بيمار در ساعت، انجام تست گروه بندي خوني،  آنتي ژن RH و گروه خوني Kell و تشخيص بيماري هاي عفوني چون سيفليس، استفاده از تكنولوژي بسيار پيشرفته  PK جهت تشخيص و آناليز مطمئن، داراي نرم افزار اختصاصي، مانيتور، هارد ديسك حداقل 40GB، پرينتر ليزري و صفحه نمايشگر تماسي (Touch Screen).

آناليز شيميايی (400) Clinical Chemistry - AU
- ‌دستگـاه تمـام خـودكار و با قابليت Random access، توانايي انجام 400 تست فتومتريك و تا 800 تست با ISE

‌- قابليت انجام 122 تست شامل بيوشيمي خون و ادرار، پروتئين هاي اختصاصي، آنزيم ها، يونه، هورمونه، سرولوژي و ايمونولوژي‌
- مصرف دارويي (DAT) و سنجش داروهاي درماني با روش نورسنجي نقطه اي با دقت بسيار بالا
- ‌داراي محفظه اورژانس سوييچ (STAT) با قابليت پذيرش 22 نمونه و جوابدهي ظرف مدت 5 دقيقه
‌- مجهز به يخچال براي محفظه‌هاي استقرار معرف‌ها و اورژانس
- ‌سيستم سازگار با معرف‌هاي داخل كشور (Open reagent)    
- ‌ميزان مصرف آب مقطر در حداكثر فعاليت دستگاه  lit/h 25 ‌با درجه خلوص كمتر از 2‌
‌- واجـد سيستـم تشخيـص لختـه (Clot detection) و جلـوگيـري از تخـريب نمونه (Crash Prevention)    
- ‌شامل نرم افزار اختصاصي، مانيتور، كيبورد، هاردديسك، پرينتر ليزري و صفحه نمايشگر تماسي (Touch Screen)  
‌- داراي سـيـسـتـم Analyser Diagnostic جهـت تنظيـم كـردن بخـش هـاي مختلـف دستگاه هنگام خارج شدن از حالت استاندارد بدون نياز به كارشناس فني

Clinical Chemistry - AU 400

ميكروسكوپ
ميكروسكوپ يكي از وسايل آزمايشگاهي اصلي است كه در ادامه انواع آن را مورد بحث و بررسي قرار داده و طرز كار و ويژگي هاي هر يك بيان مي شود.  

ميكروسكوپ هاي مختلف، داراي بزرگنمائي هاي متفاوتي هستند كه عموما با وجود عدسي هاي گوناگون، تصوير نمونه مورد نظر چند برابر مي شود. اصول كلي در تمامي انواع ميكروسكوپ ها براساس عبور نور با طول موج هاي متفاوت از چندين عــدسي محدب است كه هرچقدر طول موج نور به كار رفته در ميكروسكوپ كوتاه تر باشد قدرت تفكيك يا جــداكنندگي آن ميكروسكوپ بيشتر است . براي مثال قدرت تفكيك چشم انسان 1/0 ميليمتر و ميكروسكوپ نوري معمولي 24/0 ميكرون است. در زير با تعدادي از ميكروسكوپ ها كه ساخت شركت پزشك  Olympusكشور آلمان است آشنا مي شويد.

مدل 41 BX Series - BX  
با كاربرد آزمايشگاهي و تحقيقاتي، در دو نوع دو چشمي و سه چشمي، قابليت نصب انواع ديدها از جمله برايت فيلد، دارک فيلد، پلاريزان ، فاز كنتراست، نما رسكي و فلورسانس شامل انواع لنزهايPlan Achromat و Apochromat با بزرگنمايي هاي مختلف، امكان نصب صفحه گرمكن، سيستم 5،3،2 و 10 نفره استاد دانشجو، لوله ترسيم ، Arrow Pointer، امكان نصب انواع دوربين ديجيتال با رزولوشن هاي مختلف و امكان اتصال آن به ويدئو پروژكتور و كامپيوتر به همراه نرم افزار آناليز تصاوير.

BX Series - BX 41

مشخصات فنی
- ‌استفاده از سيستم 2UIS جهت بدست آوردن تصاوير شفاف با كنتراست بالا

‌- شدت روشنايي 6 ولت، 3 ولت  
- ‌قابليت نصب كندانسيورهاي مختلف با عدد روزنه (N.A) متفاوت
- ‌امكان نصب ديدهاي مختلف از جمله فلورسانس، برايت فيلد، دارك فيلد، فاز كنتراست و پلاريزان
- ‌امكان نصب سيستم هاي ديد كمكي دونفره، سه نفره، پنج نفره و ده نفره استاد دانشجو

مدل CKX2 Series - CKX41 & CKX31     
با كاربرد آزمايشگاهي، امكان نصب فلورسانس و فاز كنتراست و Relief Contrast ، در دو نوع دو چشمي و سه چشمي با لنزهاي شيئي Plan Achromat ، امكان نصب صفحه گرمكن، قابليت نصب انواع دوربين هاي ديجيتال با رزولوشن هاي مختلف و امكان اتصال آن به ويدئو پروژكتور و كامپيوتر به همراه نرم افزار آناليز تصوير.

CKX2 Series - CKX41 & CKX31

مشخصات فنی
- ‌استفاده از سيستم 2UIS جهت به دست آوردن تصاوير شفاف با كنتراست بالا  

‌- جهت استفاده در مشاهده كشت سلولي
- ‌قابليت استفاده از سيستم فازكنتراست در بزرگنمايي هاي 10، 20 و 40 برابر بدون نياز به تنظيم  
- ‌فريم كوچك و در نتيجه امكان استفاده از حداقل فضا  
- ‌امكان نصب هد سه چشمي و دو چشمي بر روي مدل 41CKX
- امكان نصب هد دو چشمي بر روي مدل 31CKX
- قابليت نصب سيستم فلورسانس بر روي مدل 41CKX
- ‌شدت روشنايي 6 ولت ، 30 ولت
- قابليت نصب 5 عدسي شيئي بر روي Nosepice

مدل SZ2 Series - SZ61 & SZ51   
استـريـو ميكـروسكوپ سري  2SZبا كاربرد آزمايشگاهي، داراي بهترين نوع زوم در كلاس خـود، نمـونـه‌هـاي دو چشمـي و سـه چشمي با پـــايـــه‌هـــاي مـخـتـلـــف حـتـــي جـهـــت مـشـــاهــده نمـونه‌‌هاي بسيار بزرگ، امكان استفاده از نور هـمــزمــان عبـوري انعكـاسـي، لنـزهـاي شيئـي بـا بـزرگـنـمائي‌هاي مختلف، قابليت اتصال آن به ويدئو پروژكتور و كامپيوتر به همراه نرم افزار آناليز تصوير.

SZ2 Series - SZ61 & SZ51

مشخصات فنی
- سيستم اپتيكي Greenough

- ‌تصاوير واضح ، شفاف، طراحي ويژه آن و در نتيجه كاربري آسان
- نسبت زوم در SZ1:6.7 :SZ61     
- نسبت زوم در SZ1:5 :SZ51    
- فاصله كاركرد: SZ100             
- بزرگنمايي SZ61: تا 90 برابر     
- بزرگنمايي SZ51: تا 40 برابر    
- امكان استفاده از نور عبوري و جانبي  
- امكان نصب پايه هاي مختلف، حتي نصب استريوميكروسكوپ بر روي ميز 

 

جمعه 2 فروردين 1392برچسب:, :: 23:45 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

برای
دانلود فایل PDF مقاله کلیک کنید.

 

 

آشنایی با تجهیزات پزشکی ارائه شده در داروخانه ها (بخش اول)

 

تجهیزات پزشکی- دارویی شامل طیف وسیعی از وسایل و ابزارهای پزشکی- بهداشتی هستند که در درمان ، تشخیص یا پیشگیری از یک بیماری یا یک وضعیت غیر طبیعی استفاده می‌شوند.
در ادامه اطلاعات کلی از کاربرد بعضی از این تجهیزات که احتمالا بیماران برای تهیه آن‌ها به داروخانه‌ها مراجعه می کنند ذکر می‌شود.

Pharmacy
فشارسنج
فـشـارسنج‌ها جزء وسایل پرمصرف پزشکی هستند. از میان انواع مختلف فشارسنج‌ها انواع جیوه ای ، عقربه ای و دیجیتالی استفاده بیشتری دارنـد. فـشارخون دارای یک مـیزان ماکزیـمـم (فشارخون سیـستولی) و یک مـیزان مـینیمـم (فشارخون دیاستولی) است. در هنگام تعیین و گزارش فشارخون ، هر دو میزان باید ذکر شود ؛ چرا کـه هـر یـک از اهـمـیت بالینی خاصی برخوردار هستند.
قبل از گرفتن فشار خون شرایط خاصی را باید رعایت کرد. ایده آل آن است کسی که فشارخون را اندازه گیری می کند ، به این امر تسلط کافی داشته باشد و بتواند شرایط لازم را برای اندازه گیری دقیق مهیا کند. بهتر است که بیمار تا نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون ، غذا و چای میل نکرده باشد ، سیگار نکشیده باشد و اندازه گیری فشارخون در شرایط آرام و بدون استرس انجام گیرد. در ضمن لازم است بیمار قبل از اندازه گیری فشارخون فعالیت فیزیکی سنگینی انجام نداده باشد و قبل از پنج دقیقه اندازه گیری فشارخون در حالت استراحت باشد.
اندازه کاف فشارسنج باید با دور بازوی بیمار متناسب باشد. در افراد خیلی چاق ، کوچک بودن کاف سبب می شود تا فشارخون بیمار به طور کاذب بالا نشان داده شود و بزرگ بودن کاف نیز فشارخون کاذب پایینی را نشان خواهد داد.

فشارسنج
آنژیوکت
آنژیوکت ست اتصال سرم و سایر مایعات به عروق است. این وسیله جهت تزریق‌های مکرر یا طولانی مدت سیاهرگی داروها ، خون یا سایر محلول‌های تزریقی به کار می رود. آنژیوکت‌ها بر اساس سایز بیمار و مورد مصرف آن اندازه‌های متفاوتی دارند. معمولا آنژیوکت‌های صورتی رنگ ظریف تر بوده و در بچه ها ، عروق کوچک تر و برای انفوزیون سرم‌های ساده به کار می روند. آنژیوکت‌های آبی و سبز قطورتر هستند و معمولا در عروق بزرگ تر و برای انفوزیون مایعات با ویسکوزیته بالا نظیر خون و فرآورده‌های خونی و نیز در مواردی که نیاز به انتقال سریع مایع به بیمار است ، استفاده می شوند.
انواعی از آنژیوکت‌ها در انتهای خود دارای هپارین بوده (Heparin lock) و در صورتی که نیاز به استقرار طولانی مدت آنژیوکت جهت تزریق دارو و ... باشد از آن‌ها استفاده می شود.


سه راهی آنژیوکت
برای وارد کردن و تزریق هم زمان چند مایع به بدن به کار می رود.


اسکالپ وین (Scalp vein)
سر سوزنی است که جهت اتصال سرم به عروق به شکل موقت و در مواردی که حجم کم و مدت کوتاهی برای انفوزیون لازم است و گاهی در نوزادان به کار می رود. باله‌های پروانه ای شکل این محصول با رنگ‌های مختلف که نشانگر تنوع سایز سوزن آن است کاربرد آن را آسان می کند. از این وسیله نباید به جای آنژیوکت استفاده شود ، زیرا استقرار پایدار و مطمئنی در عروق ندارد.


ست سرم (Infusion set)
از این وسیله جهت تجویز مایعات وریدی از طریق آنژیوکت ، اسکالپ وین و ... استفاده می شود. دقت در سالم بودن این ست و اتصالات آن اهمیت دارد.

سرم
ست سرم رنگی (Coloured infusion set)
برای تجویز مایعات وریدی حساس به نور از طریق آنژیوکت استفاده می شود.


میکروست (Micro infusion set)
بـرای تجـویـز حجـم مشخـص و دقیقـی از داروهـا و محلـول‌هـای وریـدی به واسطه آنژیوکت و اسکالپ وین مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه استفاده از آن مانند ست سرم است. با این وسیله امکان تنظیم قطرات وجود دارد.


کاتترها
لوله‌های پلاستیکی هستند که برای ارسال مایع یا تخلیه یک مایع از بدن مورد استفاده قرار می گیرند.


کاتتر کات دان (Cut down catheter)
در مواردی که به علت افت شدید فشارخون و در کودکان با دهیدراتاسیون شدید که به دلـیل کـلاپـس عـروق امکان رگ گیری بـه طـور معمـول وجـود نـدارد ، بـرای بـرقـراری Iv line جهت تزریق دارو با استفاده از یک جراحی سرپایی این وسیله داخل رگ قرار داده می‌شود.


کاتتر ساکشن یا سوند ساکشن (Suction catheter)
این نوع کاتتر معمولا بعد از اعمال جراحی قفسه سینه ، شکم یا سایر جراحی هایی که در حفرات بدن انجام می شوند و برای تخلیه ترشحات و سروزیته‌های بعد از عمل به کار می رود (Drainage catheter) و گاهی اصطلاحاً "‌درن"‌ نیز نامیده می شود. در تخلیه آبسه‌ها نیز استفاده از این کاتترها کاربرد درمانی دارند. از نظر ظاهری کاتتر شبیه سوند نلاتون است اما هر دو سر آن باز است و معمولا یک طرف آن داخل محفظه جمع آوری ترشحات قرار داده می شود.
درن‌ها در جراحی گردن ، پستان و قفسه سینه کاربرد زیادی دارند و احتمال ایجاد هماتوم و آبسه را کاهش می دهند.


سوند فولی (Foleys Balloon catheter)
این سوندها به دو نوع لاتکسی و سیلیکونی تقسیم می شوند و انواعی از سوندهای ثابت داخل مثانه هستند که توسط یک بالون در داخل مثانه ثابت شده و برای جمع آوری ادرار به کار می روند. سوندهای ادراری بر اساس سن و سایز بیماران اندازه‌های متفاوتی دارند. در بیمارانی که به دلایل خاصی مثل ناتوانی حرکتی ، اختلال هوشیاری ، اعمال جراحی و بی اختیاری ادرار و ... نیاز به استفاده طولانی مدت از سوندهای دائم ادراری دارند ، نیاز به آموزش‌های ویژه در زمینه مراقبت از سوند برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری دارند. تفاوت نوع لاتکسی و سیلیکونی در مدت زمان قابل استفاده بودن آن‌ها است. سوند لاتکسی که رنگ آن زرد است به مدت 7‌ روز و نوع سیلیکونی که رنگ شفاف و روشنی دارد تا 80‌ روز قابل استفاده است.

Silicone Foley Catheters
سوند نلاتون (Nelaton catheter)
از کـاتترهایی است که برای تخلیه مایعات و معمـولا برای مجاری ادراری استفاده می شود. این نوع سوند معمولا در صورت نیاز به تخلیه موقت و مقطعی مایعات و ادرار استفاده می شود. همچنین تخلیه ترشحات دهان ، بینی و ریه‌ها در بیمارانی که به طور ارادی قادر به دفع ترشحات نیستند ، با عملی مشابه ساکشن کاتتر توسط سوند نلاتون نیز قابل اجرا است.
تـفـاوت سونـد نـلاتـون و ساکشن کـاتتـر در قسمت سر وسیله است. سر سوند نلاتون بسته و گرد و دارای سوراخ‌های جانبی در اطراف خود است تـا بـه راحتی مـایـع مـثـانه تـخـلیه شـود. اما ساکـشن کـاتـتر دارای سر باز و نوک تیز است. نلاتـون‌هـا نـیز بـر اساس سایـز شماره بـنـدی می‌شونـد و دو نوع مـردانـه و زنـانـه دارند. شمـاره‌های بـالاتـر (‌بـا طـول 40‌ سانـت)‌ سـایـز بزرگ‌تری دارند و در مردان استفاده می شوند و شماره‌های کوچکتر (‌با طول 11‌ سانت)‌ در زنان به کار می روند.


سوند معده (Nasogastric tube)
سوندهای نازوگاستریک که از راه دهان یا بینی بیمار تعبیه می شوند ، برای شستشوی معده  (در موارد خونریزی یا مسمومیت ها) یا برای تغذیه بیمار به کار می روند. این لوله‌ها بر اساس سایز و سن بیمار اندازه‌های متفاوتی دارند که از طریق رنگ کانکتور آن‌ها قابل افتراق هستند.


سوند تغذیه (Feeding tube)
فـیـدیـنـگ تـیـوب بـرای اسـتـفـاده در نـوزادان و اطـفال و نـازوگـاسـتریک بـرای اسـتـفـاده در خردسالان و بزرگسالان طراحی شده است. از جمله کاربرد این وسیله ، تخلیه معده از خون یا مـایـعـات در مـواردی مـانـنـد مـسـمـومـیت غذایی ، خـونـریزی‌هـای دسـتـگاه گـوارش ، مـسمـومـیت دارویی و ... است. همچنین در موارد عدم امکان تغـذیـه ارادی می توان جهت تغذیه یا خوراندن داروها از این وسیله استفاده کرد.


سوند رکتال (Rectal tube)
این نوع کاتتر با قرار گرفتن در ناحیه رکتوم ، خروج گاز یا مواد دفعی را آسان می کند. این سوند در اعمال جراحی روده یا در پرتونگاری از کولون برای وارد کردن ماده حاجب مورد استفاده دارد.


کاندوم شیت (Condum sheat)
این وسیله اغلب در سالمندان و بیمارانی که به هر دلیل قادر به راه رفتن نبوده یا دچار بی‌اختیاری ادرار هستند به کار می رود. با اتصال لوله رابط کیسه ادرار به انتهای کاندوم شیت ، ادرار دفعی به راحتی به داخل کیسه هدایت می شود و نیازی به سونداژ بیمار با سوند فولی یا نلاتون نخواهد بود. بنابراین احتمال عفونت‌های ادراری به میزان زیادی کاهش می یابد و استفاده از آن در منزل امکان پذیر خواهد شد.


چست تیوب (Chest tube)
از این لوله جهت تخلیه مایعات و ترشحات فضای پلور استفاده می شود. با استفاده از این وسیله در مواردی که ترشحاتی مثل خون ، چرک یا مایع در فضای قفسه سینه وجود دارند ، می توان به سرعت مواد پاتولوژیک و فشار اضافی را از فضای جنب تخلیه کرد.


همواک (Hemovac)
این وسیله با استفاده از ایجاد سیستم خلاء و مکانیسم مکش ، خون و ترشحات حفره ای داخل بدن را که پس از عمل جراحی در بدن باقی می مانند خارج می کند.


آتل
آتل وسیله ای است که برای بی حرکت کردن عضو آسیب دیده ، شکسته یا در رفته استفاده می شود یا برای ثابت کردن اندام‌ها بعد از اعمال جراحی ارتوپدی و تروماها به کار می رود. این وسیله بر اساس محل استفاده ، انواع و اشکال مختلفی دارد.


انواع آتل
- آتل خشک (‌مثل یک تکه چوب یا صفحه فلزی)
- آتل نرم (مثل بالش یا ملحفه چند لا شده)
- آتل کششی
- آتل بادی یا پلاستیکی (از بازوبند فشارسنج یا وسایل شبیه آن نیز می توان به عنوان آتل بادی استفاده کرد.)


نکات مهم در استفاده از آتل
در آتل‌های ساختگی و موقت باید مطمئن بود که آتل سالم بوده و فاقد زوائد ایجاد ضایعه (‌مثل زائده‌های تیز یا میخ)‌ باشد.
آتل باید به قدر کافی بلند باشد که نه تنها عضو شکسته بلکه مفاصلی را که در بالا و پایین شکستگی قرار دارند نیز بی حرکت کند.
پس از گذاردن آتل لازم است قسمت هایی را که بین آتل و عضو خالی مانده اند ، به وسیله پنبه یا پارچه پر کرد. سپس آن را به وسیله باند یا در صورت نبودن آن‌ها با طناب ، دستمال و غیره ثابت و محکم کرد.
در آتل بندی باید از انتهای اندام به ابتدای آن بانداژ شود. قبل و بعد از آتل بندی ، نبض عضو شکسته مورد بررسی قرار گیرد تا اگر در طی آتل بندی مسیر گردش خون بسته شده باشد بتوان مشخص نمود. معمولا داخل آتل فلزی را پنبه گذاشته و عضو مربوطه داخل آن گذاشته می‌شود. در مورد آتل‌های بادی به طور مداوم باید فشار هوای داخل آتل کنترل شود. از آتل‌های بادی برای کنترل خونریزی‌های داخلی و خارجی دست یا پا نیز می توان استفاده کرد ؛ حتی ‌اگر دچار شکستگی هم نباشند. عمل این آتل به صورت اعمال فشار مستقیم است و معمولا در مواقعی مؤثر واقع می شود که در یک جراحت حاد ، لازم باشد تمام عضو مجروح تحت فشار قرار گیرد.


وسایل مورد نیاز برای پانسمان
گاز استریل ، پنبه استریل ، پد (‌پد از لایه هایی از پنبه و گاز یا پارچه دیگری که قدرت جذب ترشحات را دارد تشکیل شده است)‌ ، باند نواری و چسب ، قیچی ، پنس و مواد ضد عفونی کننده. به جای گاز می توان از پارچه خانگی تمیز و غیر پرزدار استفاده کرد ولی مواد پرزدار و کرک دار (‌مثل پنبه)‌ ، نباید به طور مستقیم روی زخم گذاشته شوند ، چون رشته‌ها ممکن است به داخل زخم نفوذ کنند. کلیه وسایل پانسمان حتی الامکان باید استریل باشند. بعضی از وسایل را می توان به وسیله جوشاندن در آب به مدت 10‌ تا 20‌ دقیقه از زمان شروع جوش استریل کرده یا لوازم فلزی را به وسیـلـه شعـلـه آتـش می تـوان ضـدعفـونـی کـرد. پارچه‌های مورد استفاده در پانسمان را که استریل نیستند می توان با اطو کشیدن استریل کرد.


انواع گاز و باند
گـاز و باند پنبه ای در سایزهای مختلف برای پانسمان قسمت‌های مختلف وجود دارند.


گازهای وازلینه
نوعی گاز استریل سوراخ دار و آغشته به وازلین است که برای پر کردن حفرات زخم،  سوختگی‌ها و ... به کار می رود.


باندهای کشی
از ایـن نـوع بـانـد بـرای پـانـسمـان‌های فـشاری زخم‌ها به خصوص در مراحل پایانی بهبود زخم سوختگی استفاده می‌شود.


باند‌های پانسمان
در سایزهای مختلف و اشکال متفاوت برای هر نقطه از بدن به کار می روند.


باندهای گچی
برای گچ گرفتن موضع آسیب دیده استفاده می شوند.


تجهیزات ژنیکولوژی
اسپکولوم ها: ‌وسایلی هستنـد کـه بـرای معاینات ژنیکولوژیک ، سرویکس و واژن به کار می روند. سایز کوچک ، متوسط و بزرگ دارند و بر اساس سایز بیمار استفاده می شوند.
انواع یک بار مصرف بر انواع استیل برتری دارند ، زیرا ریسک انتقال عفونت کمتری دارند.


IUD: وسیله ای است که برای پیشگیری از بارداری در داخل رحم کار گذاشته می شود و در انواع Copper T ، مولتی لود و پروژسترونی موجود است. این وسیله در دوره‌های زمانی 8-4 ساله در رحم کـار گـذاشته می شود و پـس از پـایان این مـدت بـاید خارج شود. نوع پروژسترونی IUD در خانم هایی که خونریزی‌های قاعدگی زیاد دارند مناسب تر است.
اسپاچولای چوبی: ‌وسیله چوبی برای انجام سیتولوژی رحم و انجام اسمیر از سرویکس است.


انواع نخ‌های بخیه و کاربرد آن ها
نـخ‌هـای بخیـه شامل انواع اصلی نایلون ، نخ ابریشم (‌سیلک)‌ و کات گوت است که بر‌ اساس نوع و مدل سوزن آن‌ها استفاده‌های مختلفی دارند و به دو دسته قابل جذب و غیر‌قابل جذب تقسیم می شوند. انواع قابل جذب شامل دو نوع طبیعی و مصنوعی است. نوع طبیعی خود به دو نوع پلین (plain) و کرومیک (chromic) تقسیم می شود. قابل ذکر است که به نخ‌های قابل جذب طبیعی کات گوت (catgut) هم گفته می شود. مدت زمان جذب برای نخ‌های پلین بین 1 تا 14 روز بر حسب سایز نخ در نسوج مختلف بدن است. هرچه قطر نخ بیشتر باشد ، زمان جذب بیشتر خواهد بود. نخ‌های پلین بیشتر در نقاط سطحی بدن و برای دوختن زیر جلد و عروق سطحی و گاهی در جراحی پلاستیک برای دوختن پوست و زیر پوست استفاده می شود. پلین و کرومیک از بافت همبند تخلیص شده ساخته شده اند ، بنابراین در بیماران دچار حساسیت یا آلرژی شناخته شده نسبت به کلاژن دارای منع مصرف هستند. مصرف این نخ‌ها در نسوج قلب ، عروق و اعصاب است. نخ‌های پلین و کرومیک برای اینکه همیشه نرم بمانند و از خشکی آن‌ها جلوگیری شود ، داخل نوعی محلول که با درصد مشخصی از الکل و گلیسرین و آب مقطر ساخته می شود قرار می گیرند و در ضمن ماده ای به این محلول اضافه می شود تا از زنگ زدن سوزن جلوگیری شود.


نخ قابل جذب مصنوعی (‌ویکریل)
نخ قابل جذب صناعی برخلاف کات گوت واکنش بافتی ایجاد نمی کند اما سرعت جذب کمتری دارد. این نخ در جراحی‌های مختلف زمانی که نیاز به مدت جذب طولانی نخ باشد به کار برده می شود و حدود 2 برابر نخ کرومیک هم قطر خود استحکام دارد و این خاصیت موجب می شود تا جراح با نخ نازک تر استحکام بیشتری را در موضع ایجاد کند. زمان جذب این نخ حدود 90-60 روز است. این نخ‌ها به رطوبت حساس هستند لذا در هنگام تولید بعد از رطوبت گیری در فویل‌های مخصوص آلومینیومی بسته بندی می‌شوند.


نخ‌های غیر قابل جذب طبیعی و مصنوعی
نخ غیر قابل جذب طبیعی: سیلک است که از جنس ابریشم طبیعی است و از آن برای دوختن پوست ، روده ، غلاف عضلات و گره زدن سر عروق استفاده می شود.


نخ غیر قابل جذب مصنوعی: دو نوع است ؛ نایلون و پلی پروپیلن.
نخ نایلون: بسیار پر مصرف است. نرم نیست و سطح صافی دارد. بنابراین برای دوختن مناطق چین دار مثل زیر بغل ، پوست چانه و ...  چندان مناسب نیست و برای دوختن پوست ، غلاف عضلات ، عروق و چشم استفاده می شود. این نخ پس از 10 سال مولکول‌هایش از هم پاشیده و باز می شود و از بین می رود.
نخ پلی پروپلین: از نخ‌های غیر قابل جذب است و به دلیل حساسیت کمتری که نسبت به نخ نایلون در بدن بیماران ایجاد می کند و همچنین به دلیل نوع گره آن که بسیار با دوام تر و در عین حال کم حجم تر از نخ نایلون است در عمل‌های قلب و عروق استفاده می شود.


نخ‌های بدون سوزن و کاربرد آن ها
کرومیک بدون سوزن: برای بستن سر رگ‌ها و بعضی از نسوج استفاده می شود.
پلین بدون سوزن: برای بستن سر رگ‌های سطحی تر به کار می رود.
نخ ابریشم یا سیلک: به صورت تک رشته ای و چند رشته ای استفاده می شود و برای بستن سر رگ‌های عمقی و دوختن پوست استفاده می شود.
نخ کـات گـوت (cut gut): نـخ قـابـل جـذب توسط آنزیم‌های بدن که برای نسوج زیر جلدی به کار برده می شود.


انواع سرنگ و سر سوزن
سرنگ‌هـا در انـدازه‌های مختلف و بر اساس مورد مصرف تقسیم بندی می شوند.
کـاتر سر سوزن (needle cutter): ‌وسیله ای است که دارای یک تیغه فلزی و safty box بوده و برای معدوم کردن سر سوزن‌های استفاده شده به کار می رود. این ابزارها باید در همه مراکزی که تزریقات انجام می دهند برای جلوگیری از انتقال آلودگی ایدز ، هپاتیت و غیره وجود داشته باشند و به مرجع مـسئول جهـت جمع آوری تـحـویل داده شوند.
کارپول: کارتریج (carpool) پوکه حاوی ماده بی حـسی کـه مـعـمـولا در دنـدانپـزشکی استفاده می‌شود و حجم معینی از دارو در آن وجود دارد.
شانت (shunt): شانت‌ها کاتتر داخلی جهت تـنظیم فشار و تخلیه ضایعات جمع شده در یک عضو با برون ده مشخص هستند.
انواع شانت ها: ریوی-قلبی-عروقی ، لومبار ، مغـزی و ... هـستـنـد. بـیـماران دارای شانـت ، بــه مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.
استنت: تجهیزاتی که در محل‌های به خصوص در بـدن کـارآیـی خاصـی خواهنـد داشـت (کـاشـتـنـی‌های غـیر فـعـال.) اسـتـنـت‌هـا در اعـمـال جراحی ارتوپـدیک ، گـوارشی ، قلبی و ... به کار می‌روند.

Syringe
محلول‌های ضد عفونی کننده
مـعـمـولا محـلول‌هـای ضـدعـفونی بـرای شـستـشـوی دست‌هـا قـبـل از اعـمـال جراحی و ضـد‌عفـونـی وسـایـل استفـاده می‌شوند. بیشترین ماده مورد استفاده کلرهگزیدین و بتادین است.

جمعه 2 فروردين 1392برچسب:, :: 22:19 :: نويسنده : مجيد مظفري

 

                                     

درباره دوربینهای مدار بسته

در کشورهای پيشرفته امروز از دو ربينهای ديجيتالی در موارد مختلف استفادهای بهينه به عمل می آيد، منازل مسکونی، برجها، مراکز خريد، فروشگاههای بزرگ، فرهنگسراها، بانکها ،  سفارتخانه ها، جواهر فروشيها، نهادهای دولتی، رستورانها، مراکز  تفريحی و ورزشی، بيمارستانها، مهدهای کودک، دانشکاهها، تئاتر ، مدارس، سانسهای سينما  و دهها مکان ديگر، که متاسفانه بدليل نا آشنائی با اين محصولات در کشورها هنوز بخوبی شناخته شده نيستند .
دوربينهای ما از فن آوری روز دنيا و محصول کشور کره و ژاپن است که این دو کشور در صادرات اين نوع محصولات به سرتاسردنيا بسيار موفق بوده اند. 
انواع مختلف انها (بی سيم وبا سيم) در ابعاد و اندازه های متنوع و کاربری تخصصی آن به کاربران اين اجازه را می دهد تا بهتر بتوانند در موارد دلخواه ازآنها استفاده کنند .

بانصب دستگاههای STANDALON E ، DVR می توانيد ازموقعيت تمام دوربينهای نصب شده در مکانهای مختلف همه بخشهای مورد نظررا برروی يک صفحه مانيتورهمزمان مشاهده کنيد . 
شرکتهائی که کارخانه آنها با فاصله زيادی از دفتر مرکزی قرار دارند می توانند با يک تماس تلفنی (بدون استفاده از اينترنت) هر لحظه که بخواهند تمام مراحل توليد و يا قسمتهائی که دوربين در انجا نصب شده را دقيقا کنترل و به کارمندان دستورات لازم را بدهند.

کارائی بعضی از دوربينها بخاطرگردش 360 درجه اين استفاده (ازاينترنت)هر لحظه که بخواهند تمام مراحل توليد و يا قسمتهائی که دوربين در آنجا نصب شده را دقيقا کنترل امکان را به شما می دهد که با تعداد دوربين کمتری مکانهای ضروری را کنترل کنيد که اين از هزينه های شما می کاهد و می توانيد مکان دلخواه را از طريق يک دکمه زوم و کنترل نمائيد.

بعضی از انواع دوربينها با گرمای60 درجه بالای صفر و در سرمای 40 درجه زيرصفر با بکارگيری از يستم های خنک کننده و گرم کننده داخل آنها اين امکان را به شما می دهد که در هروضعيت جوی از محيط دلخواهتان مراقبت کنيد . 
_ شما می توانيد زنگهای خطر، زنگهای خبر دهنده، دود و آتش سوزی و تمام دوربينها را به دستگاه DVR متصل نمائيد تا در زمان حادثه دوربينها خودکار محلهای آسيب ديده را برای شما زوم نمايد . 
_ ضبط تصوير بر روی دستگاههای ويدئوئی تا960ساعت و قابليت اتصال به مانيتور و دستگاه پرينتر مزيت های اين دستگاههاست.

سیستمهای نظارت تصویری تحت شبكه

تدابیر امنیتی همیشه و در همه جا ضامن وجود بستری امن و آرام جهت پیشبرد هر چه بهتر و سریعتر امور و فراهم آورنده آسایش خیال بیشتر برای محیطهای کار و زندگی بوده اند.

سیستم های نظارت تصویری از گذشته ابزاری كار آمد  در این  زمینه  به شمار می رفته وپیشرفتهای روز افزون در این شاخه از تكنولوژی همه روزه امكانات و تسهیلات بیشتری به این سیستمها اضافه کرده اند.

 امروزه درادارات ،سازمانها،كارخانجات ،اماكن عمومی و منازل مسكونی انواع متعددی از شبكه های ارتباطی سیستمهای مختلفی از قبیل تلفن ها ،شبكه های جریان برق ،شبكه های  كابلی بین تجهیزات ضد سرقت ، شبكه های ارتباطی  تجهیزات  نظارت تصویری آنالوگ و شبكه های دیتا و..... موجود می باشد ،اما با پیشرفتهای زیادی كه در شبكه های دیتا  یا Ethernetحاصل شده و كاربرد های زیاد و انعطاف  قابل ملاحظه این شبكه ها ، تمام شبكه های دیگر در  حال ارتقا ء  به سطحی می باشند كه  بتوانند در این شبكه ها  وارد شوند .

در همین راستا سیستمهای  نظارتی نسل جدید به كلی تغییر رویه داده و با بكارگیری تكنولوژی تصویری دیجیتال و بهره گیری  از امكانات  ارتباطی  شبكه های Ethernet  خود را به بخشی از این شبكه ها تبدیل نموده اند .در ساختار جدید این سیستمها نیازی به وجودیك شبكه كابلی  نقطه به نقطه آنالوگ نبوده و تجهیزات اضافی از میان رفته اند . در این ساختار دوربینهای نظارتی مستقیما" به شبكه های محلی وارد شده و تصاویر زنده دیجیتال را به هر نقطه دلخواه روی شبكه ارسال می دارند. همچنین می توان از هر نقطه از این شبكه تصاویر دوربینها رانظاره كرد یا بدون نیازبه تجهیزات و مسیرهای ارتباطی­­ دیگر از راهی دور  این دوربینها را كنترل نمود.

انواع دوربین های مورد استفاده در سیستم های مداربسته : 

دوربین ثابت صنعتی : 

که در مارک ها و نوع ها و قیمت های متفاوت در بازار موجود می باشد. اکثرا دوربین بدون لنز می باشد که لنز مربوطه بنا به نیاز باید تهیه و نصب گردد.  کیفیت دوربین از تعداد خط تصویر که ایجاد می کند مشخص می گردد. که به TVline گفته می شود . که کیفیت های مورد قبول  از 350 TVL شروع شده و بهترین کیفیت 600 TVL می باشد دوربین های فوق منهای سیستمی که در داخل آن  وجود دارد که دیجیتال و یا آنالوگ باشد خروجی تصویر آنالوگ 75 hertz برای ما می دهد که سیگنال های تولید شده  توسط کابل Coaxial (تصویر) به محل ضبط تصاویر انتقال داده می شود. برخی از دوربین های پیشرفته خود دارای منوی تنظیمات نیز می باشند که بصورت دیجیتالی روشنایی وضوح و رنگ و ... قابل تنظیم در دوربین نیز می باشد. البته این نوع دوربین ها به مراتب گرانتر می باشند.این دوربین ها کاربرد زیادی دارند که در محیط های داخلی و تمیز از پایه کوچک دوربین و در محیط های بزرگ و بیرونی جهت محافظت از گرد و غبار و رطوبت داخل کاور قرار داده می شود. دوربین های جدید قابلیت دید در شب را نیز دارا می باشند دید در شب با علامت D/N نشان داده می شود. دید در شب به حالتی اطلاق میگردد که با حداقل نور و یا با کمک نور مادون قرمز (نامرئی) در محل های کاملا تاریک قابلیت تصویر برداری را دارا می باشند ( بصورت سیاه و سفید) .

دوربین های دید در شب با پروژکتور مادون قرمزIR  :

این دوربین ها در انواع محیط ها کاربرد دارند از خصوصیات این دوربین ها به دید در شب بودن آنها می توان اشاره کرد و نیاز به لنز ندارند . برخی از مدل ها قابلیت تنظیم لنز و زوم کردن سه برابر اپتیکال را نیز دارا می باشند ولی مدل های کوچک ان از قبل تنظیم شده می باشند. تعداد LED های موجود بر روی آن قدرت پروژکتور آن را نشان می دهد که حداکثر تا 30 متر را می توانند پوشش دهند . این پروژکتور هیچ کونه نور مرئی ( قابل دیدن نیست) ندارند ولی برای دوربین بسیار کاربرد دارد. این دوربین ها بطور اتوماتیک در هنگام شب و یا تاریکی به حالت دید در شب سوئیچ می شوند و در روز و روشنایی بصورت رنگی  تصاویر را نشان خواهد داد . این دوربین ها خود در برابر آب و خاک و گرد و غبار عایق می باشند و بطور پیش فرض نیازی به کاور محافظ ندارند منبع تغذیه این دوربین 12 ولت 2 آمپر و خروجی تصویر 75هرتز می باشد. این دوربین ها هم در کیفیت های متفاوتی در بازار وجود دارد. 500 TVL کیفیت خوبی می باشد. 

دوربین های مخفی و کوچک :

 این دوربین ها در ابعاد کوچک طراحی شده و قابل استفاده در محیط هایی که بطور نا محسوس باید تحت نظارت باشد مورد استفاده قرار می گیرد . این دوربین ها از منبع تغذیه 12 ولت استفاده میکند و انواع بی سیم و یا با سیم در بازار موجود می باشند.

دوربین های DOME دام یا همان دوربین های سقفی :  

 این دوربین ها دارای محفظه شیشه ای جهت جلوگیری از گرد و غبار  بصورت حبابی طراحی شده است  این دوربین ها بر روی سقف نصب میگردند و در انواع مدل های معمولی و دید در شب در بازار موجود می باشد. از این دوربین ها در محیط اداری و منازل بیشتر کاربرد دارد. این دوربین ها ثابت بوده و قابل تنظیم بصورت 360 درجه افقی و 90 درجه عمودی می باشند. این دوربین ها نیز در کیفیت های متفاوتی در بازار موجود می باشد.

دوربین های SPEED DOME دوربین های چرخشی و زوم دار :

یکی از پیشرفته ترین دوربین های موجود در حرفه دوربین مداربسته می باشد که انواع مختلفی دارد. این دوربین ها قابلیت چرخش 360 درجه افقی و 90 درجه عمودی از راه دور می باشند و حتی قابل برنامه ریزی جهت اجرای دستورات از پیش تعریف شده می باشد . این دوربین ها از طریق کیبورد های مخصوص به خود و یا از طریق کامپیوتری و یا خروجی RS232  دستگاه های DVR قابل کنترل و برنامه ریزی می باشند . این دوربین ها بسته به نوع آن از قدرت زوم اپتیکال و سرعت چرخش متفاوتی برخوردار می باشند که معمول ترین و متداول ترین آنها از زوم اپتیکال 22x و بیشتر برخوردار می باشند. در خطوط تولیدی و یا محوطه های بزرگ جهت اسفاده از چندین دوربین از این دوربین ها استفاده می شود .  سیستم های مشابه کوچکی با قدرت زوم 10x برای محیط های نسبتا بزرگ اداری مثل بانک ها و سالن های کنفرانس و ...  نیز وجود دارد که از راه دور قابل کنترل می باشد. 

در مقابل این دوربین ها دوربین های چرخشی بی سیم نیز وجود دارند که ارزانتر ازspeed dome می باشد  که دارای موتور در پایه می باشند که از طریق ریموت کنترل مربوطه که معمولا تا 500 متر هم جواب می دهد عمل چپ و راست نمودن دوربین را انجام می دهد ولی قابلیت زوم و سرعت چرخش در آنها وجود ندارد. و باز دوربین های مشابه دیگری نیز وجود دارد که از  از طریق کیبورد مخصوص speed dome و کامپیوتر قابل کنترل می باشد و حتی دارای  زوم 32x نیز می باشند که از طریق یک تله متر قابل کنترل و برنامه ریزی می باشند ولی فقط از سرعت چرخش بالا برخوردار نمی باشند یعنی سرعت چرخش دوربین در اختیار کاربر نیست ولی در دوربین های Speed dome قابلیت تنظیم سرعت چرخش از بسیار آهسته و خیلی سریع وجود دارد.  از این دوربین ها نیز میتوان از پایه ثابت استفاده کرد که کاربر فقط عمل Zoom in  و Zoom out میتواند انجام دهد که در محل هایی شبیه راهرو و معابر کاربرد خوبی دارد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد.


پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 340891
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


تجهيزات پزشكي وآزمايشگاهي و دندان پزشكي ونرم افزارهاي آنها

<-BlogTitle->

<-BlogDescription->

<-PostTitle->

<-PostContent->
ادامه مطلب
[ <-PostDate-> ] [ <-PostTime-> ] [ <-PostAuthor-> ] [ ]